لینک های دسترسی

Breaking News

سال گذشته ۶۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان بیجا شدند – گزارش


کشورهای جنوب صحرای افریقا بیشترین شمار بیجاشدگان داخلی را در سال ۲۰۲۱ داشته اند
کشورهای جنوب صحرای افریقا بیشترین شمار بیجاشدگان داخلی را در سال ۲۰۲۱ داشته اند

جنگ‌ها و آفات طبیعی سبب شده است که ده‌ها میلیون نفر در سرتاسر جهان در سال گذشتۀ میلادی از مناطق اصلی شان بیجا شوند و شمار بیجاشدگان داخلی را در جهان به بلندترین حد برسد.

مرکز نظارت بیجاشدگان داخلی و شورای مهاجران ناروی در گزارش مشترکی گفته اند که ۵۹.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ در سرتاسر جهان بیجا شده اند.

در این گزارش آمده است که در پی مسلط شدن طالبان بر افغانستان که از قبل با مشکل خشکسالی مواجه بود، صدها هزار نفر مجبور به ترک محلات اصلی شان شده اند.

ماه گذشته سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) از افزایش شمار بیجاشدگان داخلی در افغانستان خبر داده و گفت که هم اکنون، بیش از ۵.۸ میلیون نفر بیجا شدۀ داخلی در سراسر افغانستان وجود دارد.

بر اساس این گزارش، جنگ جاری در اوکراین که منجر به بیجا شدن میلیون‌ها نفر شده است، در سال روان گراف بیجاشدگان داخلی را بلندتر خواهد برد. در سه ماه گذشته که تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین آغاز شده است، بیش از هشت میلیون نفر در داخل اوکراین بیجا شده اند و شش میلیون نفر دیگر به بیرون مهاجرت کرده اند.

الکساندرا بیلاک، رییس مرکز نظارت بیجاشدگان داخلی، به خبرنگاران گفت که سال ۲۰۲۲ "ناخوش‌آیند" به نظر رسیده و به گفتۀ او افزایش آمار بیجاشدگان داخلی تاثیر اندوهباری بر جهان به ویژه در زمینۀ استقرار صلح خواهد داشت.

یان ایگلند، رییس شورای مهاجران ناروی، نیز ضمن هشدار از افزایش بیجاشدگان داخلی به خبرنگاران گفت: "وضعیت هیچگاهی چنین بد نبوده است...جهان در حال از هم پاشیدن است."

بر اساس این گزارش کشورهای جنوب صحرای افریقا در سال ۲۰۲۱ بیشترین شمار بیجاشدگان داخلی را داشته اند و تنها ایتیوپیا به دلیل جنگ در منطقه تیگری پنج میلیون بیجاشدۀ داخلی داشته است که بلندترین رقم شمار بیجاشدگان داخلی برای یک کشور در یکسال قلمداد شده است.

علاوه بر آن، میانمار که در فبروری سال گذشته شاهد کودتای نظامی بود، بلندترین رقم بیجاشدگان داخلی را در تاریخ آن کشور گزارش داده است.

در شرق میانه، سوریه که هنوز هم درگیر جنگ داخلی است، به عنوان کشوریکه بیشترین رقم بیجاشدگان داخلی را در سطح جهان دارد، از موجودیت ۶.۷ میلیون بیجاشدۀ داخلی در سال ۲۰۲۱ خبر داده است.

با وصف بیجا شدن میلیون‌ها نفر به دلیل جنگ و ناامنی در سرتاسر جهان، آفات طبیعی در سال ۲۰۲۱ میلادی عامل بیشترین رقم بیجاشدگان جدید داخلی در جهان بوده است.

کارشناسان می‌گویند که تغییر اقلیم سبب افزایش شدت و تکرر رویدادهای طبیعی چون طوفان، گردباد، سیلاب وغیره می‌شود.

چین، فلیپین و هند به عنوان سه کشوری یاد شده است که بیشترین شمار بیجاشدگان داخلی ناشی از آفات طبیعی را در سال ۲۰۲۱ داشته اند.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG