لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار دو ماین در کابل؛ دو کشته و یک زخمی


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

پولیس کابل می‌گوید که در اثر انفجار دو ماین در کابل، دو نفر، به شمول یک غیرنظامی کشته و یک تن دیگر زخمی شده است.

انفجار نخست صبح روز دوشنبه اول فبروری (۱۳ دلو) در مربوطات حوزۀ دهم امنیتی شهر کابل رخ داد. هدف این انفجار موتر حامل خوشنود نبی‌زاده، رییس دفتر وزیر دولت در امور صلح بود. آقای خوشنود از این انفجار جان سالم‌ بدر برده است.

فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل گفت که انفجار دومی حوالی ساعت ۱۲:۰۰ ظهر امروز در ساحۀ "جنگلک" از مربوطات حوزۀ هفتم پولیس اتفاق افتاد که در نتیجۀ آن دو نفر، به شمول یک منسوب امنیتی افغان کشته شده اند.

آقای فرامرز افزود که در این انفجار یک مسنوب امنیتی دیگر زخمی شده و برای درمان به شفاخانه منتقل شده است. هدف این انفجار موتر حامل این نظامیان بوده است.

واکنش‌ها

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل گفته است که از حملۀ انفجاری به موتر حامل رییس دفتر وزارت دولت در امور صلح یک روز پس از اعلامیه مشترک آنان، "وحشت‌زده" شده است.

آقای ویلسن در صفحۀ تویترش نگاشته است: "به نظر می‌رسد که این یک پاسخ تکان‌دهنده به توقعات ذکر شدهٔ ما است که این گونه خشونت و خراب‌کاری باید خاتمه یابد."

شارژدافیر سفارت امریکا در کابل بار دیگر خواهان توقف خشونت‌ها در افغانستان شده و همچنان گفته است، کسانی که خواهان برقراری صلح در این کشور اند، باید این حملات را محکوم کنند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در صفحۀ تویترش این انفجار را تاسف‌بار خوانده و حملات بر غیرنظامیان را محکوم کرده است.

یوناما افزوده که گفتگوهای صلح افغانستان باید به جلو حرکت کند.

همچنان شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان ضمن نکوهش این انفجارها گفته است که افزایش ترورهای هدفمند و به ویژه نشانه‌گرفتن غیرنظامیان، فعالان رسانه‌یی و اعضای جامعۀ مدنی، هیچ گروهی را در این کشور به هدف نخواهد رساند.

این شورا افزوده است که حمله بر غیرنظامیان به‌ ویژه کسانی که در راستای تامین صلح و ختم خشونت و جنگ کار می‌کنند، توجیه‌ناپذیر و جنایت نابخشودنی است.

در این حال، وزیر دولت افغانستان در امور صلح انفجار به موتر حامل رییس دفتراش را حمله بر "روند صلح افغانستان" عنوان کرده است.

سید سعادت منصور نادری در یک پیام تصویری گفت: "ضمن محکوم نمودن این حمله با شدیدترین الفاظ ،خاطر نشان می‌سازیم که این سطحی از خشونت‌ها در حالی که تلاش‌های صلح جریان دارد برای مردم افغانستان قابل پذیرش نیست."

مسوولیت این انفجارها تا اکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.

این در حالی است که دیروز هیات اتحادیۀ اروپا و نمایندگی برخی کشورها، به شمول سفارت امریکا در کابل گفته اند که ترورهای هدفمند گروه طالبان جهان را خشمگین خواهد کرد.

در اعلامیه آمده است: "این خشونت‌ها، جامعۀ مدنی، قضایی، رسانه‌یی، مذهبی، طبی و نمایندگان غیرنظامی دولت که برای یک افغانستان صلح‌آمیز و مرفه ضروری اند، را هدف قرار می‌دهد."

این کشورها، طالبان را مسوول اکثر تروهای هدفمند در این کشور عنوان کرده اند.

XS
SM
MD
LG