لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ در سال ۲۰۲۰ جان نزدیک به ۳۰۰۰ غیرنظامی افغان را گرفت


کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان با نشر یک گزارش تازه گفته است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۸۵۰۰ غیرنظامی افغان در جنگ و خشونت‌ها کشته و زخمی شده اند.

در این گزارش که روز چهارشنبه ۲۷ جنوری (هشتم دلو) نشر شد آمده است که ۲۹۵۸ غیرنظامی افغان در جریان درگیری‌ها و انفجارها کشته و ۵۵۴۲ تن دیگر زخمی شده اند.

بر اساس معلومات این کمیسیون، آمار تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به سال گذشتۀ آن، ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

از میان ۸۵۰۰ قربانی در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۵۹۳ تن آنان مردان، ۲۰۱۹ تن آنان کودکان و ۸۴۳ نفر دیگر زنان بوده و همچنان جنسیت ۹۵ تن از قربانیان در این سال تشخیص نشده است.

یافته‌های این کمیسیون نشان ‌می‌دهد که در این سال به گونۀ میانگین، در هر شبانه‌روز، هشت تن از غیرنظامیان در این کشور کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شده اند.

طالبان عامل بیشترین تلفات

کمیسیون حقوق‌ بشر افغانستان ۵۳ درصد این تلفات را به گروه طالبان، ۱۵ درصد را به نیروهای امنیتی افغان و نظامیان خارجی، پنج درصد را به گروه داعش، ۲۵ درصد تلفات را به افراد نامعلوم و دو درصد این تلفات را به نظامیان پاکستانی نسبت داده است.

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان می‌گوید که هرچند تلفات غیرنظامیان از سوی طالبان در این سال، کاهش ۴۰ درصدی داشته، با آن هم به اثر حملات این گروه، ۴۵۶۷ غیرنظامی در جریان سال گذشتۀ میلادی کشته و زخمی شده ‌اند. در حالی‌که در سال ۲۰۱۹ میلادی، آمار کشته و مجروحین غیرنظامیان توسط این گروه، به ۷۷۲۷ تن می‌رسید.

همچنان این کمیسیون کشته و زخمی‌شدن بیش از ۴۰۰ غیرنظامی را در سال ۲۰۲۰ به گروه داعش نسبت داده و گفته است که این تلفات نسبت به سال گذشتۀ آن، ۲۱ درصد کاهش یافته است.

یافته‌های این کمیسیون همچنان نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان از سوی حکومت افغانستان و نیروهای بین‌المللی در این کشور، ۱۶ درصد کاهش یافته و در این سال،۱۴۹۰ غیرنظامی افغان توسط نظامیان افغان و خارجی کشته و زخمی شده اند.

بر اساس معلومات این کمیسیون تلفات غیرنظامیان توسط "افراد نامعلوم" در این سال به گونۀ بی‌پیشنه افزایش یافته است.

در گزارش آمده است: "در قبال قربانی‌شدن ‌۲۱۰۷ تن از غیرنظامیان، که شامل ۸۵۷ تن کشته و ۱۲۵۰ تن زخمی است، هیچ فرد و گروهی مسوولیت آن را نگرفته و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم نتوانسته است عاملان آن را شناسایی کند."

در سال ۲۰۲۰ میلادی همچنان ۱۷۴ غیرنظامی، در اثر راکت‌ پراگنی‌های نظامیان پاکستانی کشته و زخمی شده اند.

افزایش انفجار ماین و کشتار هدفمند

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان می‌گوید که انفجار ماین‌ و مواد منفجره، ترورهای هدفمند، حملات راکتی، حملات انتحاری و درگیری‌های زمینی و هوایی به ترتیب، سبب بیشترین تلفات غیرنظامیان شده است.

این کمیسیون می‌گوید که در سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش‌ترین ارقام تلفات غیرنظامیان، ناشی از انفجارها، به ویژه انفجار ماین‌های کنار جاده بوده است. در اثر این رویدادها، ۹۲۳ غیرنظامی کشته و ۱۶۴۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند. این ارقام، ۳۰ درصد کل تلفات غیرنظامیان را در این سال، تشکیل می‌دهد.

این کمیسیون همچنان گفته است که مخالفین با استفاده از کشتارهای هدفمند، بیشتر کارمندان دولتی، خبرنگاران، فعالان مدنی، علمای دینی، مدافعان حقوق بشر و اعضای شورای ملی را هدف قرار داده که در نتیجۀ آن، در سال گذشتۀ میلادی ۱۰۷۸ تن کشته و ۱۱۷۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

بر اساس معلومات این کمیسیون کشتارهای هدفمند در سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به سال‌های گذشته سه برابر افزایش را نشان می‌دهد.

'آتش‌بس تامین شود'

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از حکومت و طالبان خواست که باید گفتگوهای بین‌الافغانی را در دوحه سرعت بخشیده و هرچه زودتر آتش‌بس سرتاسری را در این کشور برقرار کنند.

این کمیسیون افزوده که نباید به هدف امتیازگیری در مذاکرات صلح خشونت‌ها در این کشور تشدید یابد.

در گزارش همچنان از تمامی طرف‌ها خواسته شده که از جنگ و درگیری در محلاتی که باعث واردشدن تلفات به غیرنظامیان می‌شود، خودداری کرده و به گروگان‌گیری، کشتارهای هدفمند و محاکمۀ صحرایی پایان دهند.

همچنان این کمیسیون از حکومت افغانستان خواسته است که "مرتکبین جرایم بین‌المللی" را شناسایی و مورد ‌پیگرد عدلی قرار دهد.

XS
SM
MD
LG