لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان دیگر فاسدترین کشور جهان نیست


شفافیت بین المللی هر سال گزارشی را زیر نام "برداشت‌های فساد در جهان" نشر می‌کند
شفافیت بین المللی هر سال گزارشی را زیر نام "برداشت‌های فساد در جهان" نشر می‌کند

افغانستان در گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان شفافیت بین المللی "برداشت‌های فساد در جهان" با چند رده صعود، از جایگاه فاسدترین کشور جهان بیرون آمده است.

در گزارش ۲۰۱۵ شفافیت بین المللی افغانستان با داشتن کمترین امتیاز، از جمع ۱۷۶ کشور شامل در آن گزارش، هم‌تراز با سومالیا و کوریای شمالی فاسدترین کشور جهان رده بندی شده بود.

درتازه ترین گزارش این سازمان اما افغانستان در میان ۱۷۶ کشور با داشتن ۱۵ امتیاز در ردۀ ۱۶۹ قرار گرفته است. پس از افغانستان، لیبیا، سودان، یمن، سوریه، کوریای شمالی، سودان جنوبی و سومالیا به ترتیب در قعر جدول رده بندی شده اند.

دستآورد‌های افغانستان

اما افغانستان در سال ۲۰۱۶ چی کارهایی در زمینۀ مبارزه با فساد اداری چی کارهایی انجام داده و چی دستآوردهایی داشته است؟

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که قانونمند ساختن پروسۀ تدارکات به ویژه قراردادهای اردوی ملی، ایجاد مرکز ویژۀ عدلی و قضایی برای رسیدگی به پرونده‌های فساد و ارادۀ قوی حکومت وحدت ملی برای مبارزه با فساد از کارکردهای عمدۀ حکومت افغانستان در دو سال گذشته بوده است.

آقای مرتضوی گفت که حکومت افغانستان به مبارزۀ بی امان و جدی بر ضد فساد متعهد بوده و به گونۀ مثال از محاکمۀ عاملان فساد حتا در سطح وزیر و معینان وزارت‌خانه ها یاد آوری کرد.

افغانستان در یک دههء گذشته همواره در قعر فهرست جهانی فساد جا گرفته و در سال ۲۰۱۴ هم در میان ۱۷۵ دولت، سومین دولت فاسد شناخته شده بود. در سال ۲۰۱۳ افغانستان در میان ۱۷۷ دولت جایگاه ۱۷۵ (دومین دولت فاسد) رده بندی شده بود.

در همسایگی افغانستان، ازبکستان در جایگاه ۱۵۶، ترکمنستان ۱۵۴، تاجیکستان ۱۵۱، ایران ۱۳۱ و پاکستان در ردۀ ۱۱۶ جدول رده بندی شفافیت بین المللی از رهگذر فساد قرار گرفته است. سال گذشته پاکستان در ردۀ ۱۱۷، ایران در ۱۳۰، تاجیکستان در ۱۳۶، ترکمنستان در ۱۵۴ و ازبیکستان در جایگاه ۱۵۳ رده بندی شده بود.

پاکترین دولت‌ها

در گزارش ۲۰۱۶ شفافیت بین المللی دنمارک، زیلاند جدید و فنلند به ترتیب سه پاکترین دولت‌های جهان معرفی شده اند. در سال ۲۰۱۵ دنمارک، فنلند و سویدن به ترتیب پاکترین دولت های جهان از فساد خوانده شده اند.

ایالات متحدۀ امریکا در گزارش ۲۰۱۶ شفافیت بین المللی با دو رده نزول در جایگاه ۱۸ جدول رده بندی دولت‌ها از رهگذر فساد قرار گرفته است. سال گذشته ایالات متحده در جایگاه ۱۶ جدول ۱۷۶ کشور شامل در گزارش شفافیت بین المللی قرار داشت.

شفافیت بین المللی - سازمان غیرحکومتی مستقر در آلمان - گفته است که هیچ کشوری در جهان عاری از فساد اداری نیست. با آنهم حد فساد اداری و چگونگی درک شهروندان از موجودیت آن در نقاط مختلف جهان متفاوت است.

شفافیت بین المللی گفته است که فساد اداری افراد فقیر و نیازمند را بی رحمانه متضرر می سازد و در بسیاری موارد فرصت های آموزش، صحت و رشد میلیون ها فرد را از بین می برد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG