لینک های دسترسی

Breaking News

محاکمهٔ 'مغز متفکر' حملات یازدهم سپتمبر از سر گرفته می‌شود 


محاکمهٔ خالد شیخ محمد که طراح اصلی و "مغز متفکر" حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ است خوانده شده است، امروز سه شنبه هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله) همراه با چهار متهم دیگر از سرگرفته می شود.

محاکمهٔ این پنج متهم که فقط دو روز پیش از بیستمین سالروز حملات یازدهم سپتمبر از سوی یک کمیسیون نظامی ایالات متحده در پایگاه نظامی گوانتانامو آغاز می‌شود، امیدواری‌های را برای تامین عدالت به میان آورده است.

خالد شیخ محمد که در سال ۲۰۰۳ میلادی در پاکستان دستگیر شد، سه سال نزد ادارهٔ استخباراتی امریکا زندانی بود و از ۱۵ سال به این سو،‌ همراه با همدستان اش در زندان گونتانامو به سر می‌برد.

روند محاکمه این متهم اصلی حملات یازدهم سپتمبر برای ۱۷ ماه پیهم به دلیل همه گیری بیماری کووید-۱۹ متوقف شده بود.

وکلای مدافع می‌گویند که این پنج متهم، خالد شیخ محمد، عمار البلوچی، ولید بن عطاش، رمزی بن الشبیه و مصطفی احمد الحوساوی، در وضعیت ضعیف فزیکی قرار دارند.

به گفتهٔ وکلای مدافع همهٔ متهمان از تاثیرات دومدار شکنجه های که آنان بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ در زندانی مخفی ادارهٔ استخبارات امریکا متقبل شده اند، هنوز هم رنج می برند.

علاوه بر آن، وکلای مدافع گفته اند که ۱۵ سال زندان پیهم که با شرایط دشوار و انزوا توام بود، وضعیت روانی متهمان را متاثر ساخته است.

قرار است هر یک از متهمان زیر تدابیر شدید امنیتی با تیم های جداگانه وکلای مدافع خود در محاکمه نظامی حضور یابند.

در اتاق محاکمهٔ این متهمان، شماری از اعضای خانواده‌های قربانیان و خبرنگاران نیز حضور خواهند داشت.

اگر جرایم این افراد به اثبات برسد، آنان به ارتکاب قتل و اعمال دهشت افگنی به اعدام محکوم خواهند شد.

رد اتهام شکنجه

مقام های ادارهٔ استخباراتی امریکا اتهام شکنجه متهمان را رد کرده اند.

وکلای مدافع همچنین خواهان مصاحبه با ده‌ها شاهد شده اند. تا حال ۱۲ نفر، به شمول دو مردی که برنامه های ادارهٔ استخبارات امریکا را نظارت کرده اند برای دادن گواهی در محاکمه حضور یافته اند.

شهادت مشروط خالد شیخ محمد

خالد شیخ محمد که طراحی اصلی حملات یازدهم سپتمبر خوانده می شود، حدود دو سال پیش گفته بود که اگر امریکا در پی مجازات اعدام وی نباشد، آماده است در پرونده شکایت خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی، علیه عربستان سعودی شهادت دهد.

به گزارش روزنامهٔ امریکایی وال‌ استریت ژورنال، وکلای مدافع خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر که علیه عربستان سعودی شکایت کرده‌اند، خواستار گواهی سه تن از پنج زندانی در گونتانامو شده اند.

در جریان حملات ۱۱ سپتمبر به ساختمان‌های تجارت جهانی و وزارت دفاع امریکا ۲۹۷۶ نفر کشته شدند.

از میان ۱۹ متهم اصلی این پرونده، ۱۵ نفر شهروند عربستان سعودی بودند. اما دولت شاهی عربستان سعودی داشتن هرگونه نقش در این حمله‌ها را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG