لینک های دسترسی

Breaking News

روند استیضاح ترمپ در مجلس سنای امریکا آغاز شد


سناتوران امریکایی روز پنجشنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) طی مراحل مقدماتی را در پیوند با استیضاح دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا آغاز کردند.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا روز چهارشنبه ۱۵ جنوری اسناد مربوط به استیضاح و اتهامات علیه رییس جمهور ترمپ را به مجلس سنا تحویل داد.

در روند استیضاح رییس جمهور در مجلس سنای امریکا، سناتوران نقش هیات منصفه را داشته و جان رابرت، رییس محکمۀ عالی امریکا ریاست روند استیضاح را به عهده خواهد داشت.

همچنین هفت عضو مجلس نمایندگان امریکا،در روند استیضاح در مجلس سنا، نقش سارنوال را داشته و استدلال خواهند کرد که آقای ترمپ از قدرت خود سوء استفاده کرده و نیز سد کار کانگرس شده است.

ادم شف، رییس کمیتۀ استخبارات، جری نلدر، رییس کمیتۀ قضایی، زوی لوگرین، رییس کمیتۀ اداری، حکیم جفریس، رییس گروه دموکرات‌های مجلس نمایندگان و وال دیمینگس، جیسن کرو و سلویا گارسیا، اعضای مجلس نمایندگان به صفت سارنوالان در روند استیضاح در مجلس سنا نقش خواهند داشت.

مچ مک‌کانل، رییس اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای امریکا گفته است که به قصر سفید اطلاع داده خواهد شد تا در زمان معین رییس جمهور یا وکیل وی برای جوابگویی حاضر شود.

ستیفانی گریشم، یکی از سخنگویان آقای ترمپ گفته است که قصر سفید آماده جلسۀ استیضاح مجلس سنا است. خانم گریشم گفت: "او (ترمپ) کار نادرستی را انجام نداده است...انتظار می‌رود که او کاملاً بی گناه شناخته شود".

بخش عمدۀ روند اسیتضاح رییس جمهور دونالد ترمپ در سنا روز سه شنبه آینده آغاز خواهد شد.

رییس جمهور ترمپ متهم است که با تاخیر پرداخت ۳۹۱ میلیون دالر مساعدت نظامی به اوکراین، آن کشور را زیر فشار گرفته بود تا در مورد جو بایدن، نامزد دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا و پسر آقای بایدن که عضو هیات رهبری یک شرکت گاز در اوکراین بود، تحقیقات را آغاز کند که با اینکار رییس جمهور از قدرت خود سو استفاده کرده است.

آقای ترمپ همچنین متهم است که مانع کار کانگرس شده است تا در مورد عملکردهای وی تحقیق کند.

با توجه به اکثریت هم حزبی‌های جمهوریخواه آقای ترمپ در مجلس سنای امریکا، به نظر نمی‌رسد که وی در سنا نیز متهم شود و در نهایت از قدرت کنار رانده شود.

جمهوریخواهان ۵۳ کرسی مجلس ۱۰۰ عضوی سنا را در اختیار دارند و برای برکنار کردن رییس جمهور باید ۶۷ عضو مجلس سنا رای مثبت بدهند. دموکرات‌ها ۴۵ کرسی و اعضای مستقل دو کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند.

اندرو جانسن در سال ۱۸۶۸ و بل کلنتن در سال ۱۹۹۸ از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شدند، اما در مجلس سنا تبریه شدند. همچنین، ریچارد نکسن، در سال ۱۹۷۴ پیش از ختم روند اسیتضاح در پیوند با فساد سیاسی در قضیۀ واترگیت، استعفا داد.

XS
SM
MD
LG