لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ بیت المقدس را به حیث پایتخت اسراییل به رسمیت می‌شناسد


دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده
دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده

رئیس جمهور ایالات متحده چهارشنبه ششم دسمبر، تصمیمش را در مورد به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل اعلام خواهد کرد.

به گفتۀ مقامات امریکایی و تحلیلگران، انتظار نمی رود دونالدترمپ زمان مشخصی را برای انتقال سفارت امریکا از تل ابیب به بیت المقدس تعین کند.

پیش از آن، آقای ترمپ با برخی از رهبران کشور های شرق میانه از طریق تیلفون صحبت کرده و آنان را از تصمیمش آگاه کرده است.

خبرنامۀ قصرسفید حاکیست که رئیس جمهور ترمپ با ببنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، محمود عباس رئیس ادارۀ فلسطینیان و عبدالله پادشاه اردن از طریق تیلفون صحبت کرده و انتظار می رود تا اخیر روز به وقت محل با سایر رهبران منطقه نیز در این مورد صحبت کند.

بیت المقدس و اطراف مسجد الاقصی
بیت المقدس و اطراف مسجد الاقصی

سارا هکبی، سخنگوی قصرسفید روز سه شنبه گفت که رئیس جمهور در مورد برنامه اش "بسیار مصمم است و بهترین تصمیم را در مورد ایالات متحده خواهد گرفت."

قونسلگری ایالات متحده در بیت المقدس به تمام کارمندان و خانواده های آنان دستور داده است تا از سفرهای شخصی به شهر کهنۀ بیت المقدس و یا کرانۀ غربی رود اردن ابا ورزند.

گروه های فلسطینی هشدار داده اند در صورتیکه رئیس جمهور ترمپ، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت بشناسد، مظاهرات گسترده ای را برگزار خواهند کند.

واکنش رهبران جهان

این تصمیم رئیس جمهور ترمپ پیش از آنکه رسماً اعلام گردد واکنش های زیادی را با خود داشته است.

نبیل ابو ردنه، سخنگوی محمود عباس روز سه شنبه پس از صحبت تیلفونی رئیس جمهور ترمپ با آقای عباس گفت که انتقال سفارت برای فلسطینیان "غیرقابل قبول" بوده و اوضاع را بغرنج تر می سازد.

اسماعیل هانیه، رهبر گروه حماس روز سه شنبه گفته است که هرگونه تصمیم رئیس جمهور ترمپ به منظور به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل "خشم را در برابر اشغال شعله ور می سازد".

انتونیو گوتیریز، منشی عمومی ملل متحد، مخالفتش را با هر گونه اقدام یکجانبه در مورد بیت المقدس که به گفتۀ وی راه حل دو کشوری را برای پایان منازعۀ فلسطینیان با اسراییلی ها تضعیف بخشد، اعلام کرده است.

سخنگوی آقای گوتیریز گفت که ملل متحد همواره طرفدار گفتگو های مستقیم دوجانبه استوار بر قطعنامۀ مربوطۀ شورای امنیت در مورد بیت المقدس بوده است."

نشست رهبران کشور های عرب در قاهره روی تصمیم رئیس جمهور ترمپ در مورد بیت المقدس
نشست رهبران کشور های عرب در قاهره روی تصمیم رئیس جمهور ترمپ در مورد بیت المقدس

رئیس اتحادیۀ کشور های عرب نیز به ایالات متحده هشدار داده است تا از هرگونه اقدامی که وضعیت کنونی قانونی و سیاسی بیت المقدس را تغیر دهد، جلوگیری کند.

احمد ابوالقیت روز سه شنبه در نشست آن اتحادیه در قاهره گفت که تصمیم احتمالی رئیس جمهور ترمپ "اقدام خطرناکی خواهد بود که پیامد های را در سرتاسر شرق میانه به ارمغان خواهد آورد."

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در تماس تیلفونی با رئیس جمهور ترمپ خواسته است به اقدامی دست نزند که وضعیت را در بیت المقدس تغیر دهد و تلاش های صلح را در شرق میانه تضعیف بخشد.

رئیس جمهور فرانسه نیز در تماس تیلفونی روز سه شنبه به همتای امریکایی خود بر حل و فصل موضوع بیت المقدس از طریق مذاکرات میان فلسطینیان و اسراییلی ها تاکید کرده است.

آلمان به ایالات متحده هشدار داده است که هر گونه تصمیم در مورد بیت المقدس، تلاش های صلح را در شرق میانه تضعیف می بخشد.

فریدریکا موگرینی، رئیس روابط خارجی اتحادیۀ اروپایی در ملاقات با ریکس تیلرسن وزیرخارجۀ ایالات متحده در بروکسل خواهان "روند معنی دار صلح" شده است که به حل دو کشور برای فلسطینیان و اسراییل ها بیانجامد.

از سال ۱۹۹۵ تا کنون، روسای جمهور ایالات متحده هر شش ماه یکبار، تاخیر در اجرای قانون کانگرس را در بارۀ انتقال سفارت امریکا از تل ابیب به بیت المقدس، امضا کرده اند و روز دوشنبه پایان مهلت شش ماهه بود.

XS
SM
MD
LG