لینک های دسترسی

Breaking News

بیت المقدس، خط سرخ مسلمانان است – ترکیه


فلسطینیان شرق بیت المقدس را پایتخت کشور آیندۀ فلسطینی می‌خوانند
فلسطینیان شرق بیت المقدس را پایتخت کشور آیندۀ فلسطینی می‌خوانند

رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت است که به رسمیت شناختن ممکن بیت المقدس به حیث پایتخت اسراییل از سوی ایالات متحدۀ امریکا، به مثابۀ عبور از خط سرخ برای مسلمانان است. او هشدار داد که اتخاذ چنین تصمیم، انقره را وا خواهد داشت تا حتی روابط سیاسی اش را با اسراییل قطع کند.

شماری از مقام‌های امریکایی گفته اند که دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، پیرامون تصمیم برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل غور دارد و قرار است به زودی تصمیم خود را اعلام کند.

عربستان سعودی نیز ابراز امیدواری کرده است که ایالات متحدۀ امریکا، بیت المقدس را به صفت پایتخت اسراییل به رسمیت نشناسد و پیامدهای ناگوار این اقدام را درک کند.

خبرگزاری دولتی سعودی با نشر بیانیه‌ای گفت "به رسمیت شناخته شدن بیت المقدس به صفت پایتخت اسرائیل پیامدهای بسیار جدی دارد و احساسات تمام مسلمانان را خدشه دار خواهد کرد".

آقای اردغان گفت "یکبار دیگر ابراز تأسف میکنم. آقای ترمپ، بیت المقدس خط سرخ برای مسلمانان است...گرفتن تصمیم برای حمایت از اسراییل در این مورد، تنها نقض قوانین بین المللی نیست بلکه ضربۀ بزرگ به وجدان بشریت است."

آقای اردوغان تاکید کرد که وی نشست را بین رهبران کشورهای سازمان همکاری های اسلامی دایر خواهد کرد تا در برابر هرگونه اقدامی برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسراییل، اعلام مخالفت کند.

در همین حال، جرد کوشنر، مشاور ارشد قصر سفید در آخرین واکنش به این رابطه گفت که رئیس جمهور ترمپ تا هنوز تصمیم نگرفته است که آیا بیت‌المقدس را به‌ حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد و یا خیر. او همچنان گفت که واشنگتن در بارۀ انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس نیز تا هنوز فیصله نکرده‌ است.

اسراییل، بیت المقدس را پایتخت خود می‌خواند، ادعایی که تا حدی تمام جهانیان با آن مخالفت دارد. جامعۀ بین المللی تاکید می‌کند که تصمیم در مورد آیندۀ بیت المقدس باید بر اساس تفاهم و گفتگوی صلح با فلسطینیان گرفته شود. فلسطینیان بخش شرقی بیت المقدس را پایتخت خود می‌خوانند.

XS
SM
MD
LG