لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار ترمپ و اردوغان؛ بحث بی‌نتیجه در مورد سیستم اس-۴۰۰ روسی


روسای جمهور امریکا و ترکیه دیدار اخیر شان را "ثمربخش" و "مخلصانه" توصیف کرده اند، اما هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در زمینۀ حل مناقشۀ جدی ناشی از خریداری سیستم دافع هوای اس-۴۰۰ روسی از سوی ترکیه، در دیدار این دو رهبر به چشم نمی‌خورد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۳ نومبر (۲۲ عقرب) پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در قصر سفید گفت: "کسب جنگ افزار پیشرفتۀ نظامی روسی از سوی ترکیه، مانند اس-۴۰۰، چالش‌های بسیار جدی را برای مان ایجاد کرده است. امیدوارم که به حل این وضعیت قادر شویم."

خریداری سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ روسی از سوی ترکیه که واشنگتن آن را بر ضد منافع خود می‌داند، تنش جدی را در روابط امریکا و ترکیه ایجاد کرده است. ایالات متحده در واکنش به این اقدام انقره، تمام برنامه‌های مرتبط به جت‌های جنگی پیشرفتۀ اف-۳۵ امریکایی با ترکیه را متوقف کرد.

آقای اردوغان در کنفرانس خبری قصر سفید گفت که مناقشات مرتبط با اس-۴۰۰ و اف-۳۵ را فقط از راه گفتگو می‌توان حل کرد. او گفت در صورتی که قیمت سیستم دفاع راکتی پتریوت امریکایی مناسب باشد، قوای نظامی ترکیه می‌تواند آن را خریداری کند.

قرار است بحث ها میان مقام‌های عالی امریکا و ترکیه برای حل مناقشات مرتبط با اس-۴۰۰ و اف-۳۵ ادامه یابد.

چندی پیش، رسانه‌ها گزارش دادند که آقای اردوغان در مورد خریداری طیاره های جنگی سو-۵۷ و سو-۳۵ روسی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه صحبت کرده است. اما این اقدام ترکیه، می‌تواند عضویت این کشور را در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به مخاطره بیاندازد.

با اینحال، رییس جمهور ترمپ در کنفرانس خبری روز چهارشنبه هیچ اشاره به این موضوع نکرد و ترکیه را به عنوان عضو عالی ناتو، ستایش کرد.

XS
SM
MD
LG