لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ، قاضی برت را به عنوان قاضی محکمۀ عالی امریکا نامزد کرد


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، امی کانی برت را به صفت نامزد عضویت محکمۀ عالی ایالات متحدۀ امریکا معرفی کرد.

آقای ترمپ عصر شنبه ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) هنگام معرفی خانم برت به این سمت او را یکی از استعدادهای درخشان قضایی ملت امریکا خواند و خطاب به وی گفت: "من تجسس و مطالعه کردم و تو به گونۀ بسیار برجسته واجد شرایط هستی."

محکمۀ عالی امریکا چگونه کار می‌کند و اعضای آن چگونه انتخاب می‌شوند؟

محکمۀ عالی امریکا دارای نه عضو است که اعضای آن به عنوان عالیترین مرجع قضایی، تصمیم نهایی را در تمام مسایل قضایی محاکم فدرال می‌گیرند.

وظیفۀ این نه قاضی، عمری یا دایمی است که آنان را از نفوذ سیاسی محفوظ نگه می‌دارد.

از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۶ اوسط دورۀ خدمت قاضیان محکمۀ عالی ایالات متحده ۲۶ سال بوده است.

اعضای محکمۀ عالی باید وابستگی سیاسی نداشته باشند، اما همۀ آنان از سوی رییس جمهوری معرفی می‌‍شوند که بر اساس رقابت سیاسی به قدرت می‌رسد.

رییس جمهور هم‌فکران سیاسی خود را به صفت عضو محکمۀ عالی معرفی می‌کند که می‌تواند به سود حزب بر سر اقتدار باشد.

کمیتۀ قضایی سنا نامزد معرفی شده از سوی رییس جمهور بررسی کرده و پس از شنیدن استماعیۀ وی، در مورد این نامزد رای‌گیری می‌کند.

سپس اعضای هر دو حزب در مجلس سنا در مورد نامزد معرفی شده مناظره کرده و در اخیر رای گیری نهایی می‌کنند.

در اکثر موارد نامزدان از سوی سنا تایید می‌شوند اما از سال ۱۷۸۹ تا حال کم از کم ۳۶ نامزد عضویت محکمۀ عالی از سوی قانونگذاران امریکایی رد شده است.


رییس جمهور ترمپ گفت که به باور وی خانم برت به سرعت رای تایید مجلس سنای کانگرس امریکا را خواهد گرفت. او قانونگذاران و رسانه‌های امریکایی را ترغیب کرد تا از حملات شخصی بر خانم برت اجتناب کنند.

پس از آنکه روث بادر گینسبرگ، قاضی محکمۀ عالی ایالات متحده به تاریخ ۱۸ سپتمبر به عمر ۸۷ سالگی درگذشت، رییس جمهور ترمپ گفت که به زودی جانشین وی را که یک زن خواهد بود، معرفی می‌کند.

در صورتیکه خانم برت رای تایید سنای ایالات متحده را بگیرد، وی که ۴۸ سال عمر دارد جوان‌ترین عضو در میان نه عضو محکمۀ عالی امریکا خواهد بود.

خانم برت در محاکم مختلف ایالات متحده پست‌های متعددی را کار کرده است و آخرین ماموریت وی قاضی محکمۀ استیناف ایالات متحده بود که در سال ۲۰۱۷ از سوی آقای ترمپ معرفی شد و مجلس سنای ایالات متحده نیز گزینش وی را در این سمت تایید کرد.

در حالیکه فقط ۳۸ روز دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر ۲۰۲۰ باقی‌مانده است، به نظر می‌رسد که رای‌گیری به خاطر تایید خانم برت، مایۀ جدال داغ سیاسی میان قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه در‌ مجلس سنای امریکا شود.

جمهوریخواهان طرفدار معرفی هرچه فوری جانشین خانم گینسبرگ بوده اند و قانونگذاران دموکرات اصرار کرده اند که باید قاضی جدید را برندۀ انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر معرفی کند.

مچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای امریکا گفته است که رییس جمهور ترمپ تصمیمی از این بهتر گرفته نمی‌توانست. او امی کانی برت را یک قاضی استثنایی خوانده که به گفتۀ وی به خوبی واجد شرایط کرسی قاضی محکمۀ عالی است.

جو بایدن، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و رقیب انتخاباتی ترمپ با نشر بیانیه‌ای گفته است: "رییس جمهور ترمپ برای چهار سال تلاش کرد تا قانون مراقبت‌های صحی [اوباما] را به دور افگند. جمهوریخواهان برای یک دهه تلاش برای پایان بخشیدن آن کردند. دوبار، محکمۀ عالی این قانون را در مطابقت با قانون اساسی خوانده و از آن حمایت کرد."

آقای بایدن در این اعلامیه همچنان نگاشته است که از خانم برت "مدرک تحریری" در دست است که وی با تصمیم محکمۀ عالی در مورد قانون مراقبت‌های صحی مخالفت کرده است.

ننسی پلوسی، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان ایالات متحده با تایید اظهارات آقای بایدن در بیانیه‌ای گفته است: "اگر این نامزد تایید شود، بیمۀ صحی میلیون‌ها خانواده در وسط همه‌گیری [کروناویروس] که هفت میلیون امریکایی را بیمار کرده و جان بیش از ۲۰۰ هزار دیگر را گرفته است، از دست خواهد رفت".

کیوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز از این تصمیم آقای ترمپ ستایش کرده و در یک پیام تویتر نوشته است: "...جای پرسشی نست که امی کانی برت بهترین شخص واجد شرایط برای حمایت از قانون اساسی است."

اکنون خانم برت باید در کمیتۀ عدلی و قضایی مجلس سنای ایالات متحده استماعیه دهد. شماری از رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که این استماعیه که چهار روز طول خواهد کشید، در اواسط ماه اکتوبر برگزار خواهد شد.

اعضای محکمۀ عالی نباید وابستگی سیاسی داشته باشند، اما همۀ آنان از سوی رییس جمهوری معرفی می‌شوند که بر اساس رقابت سیاسی حزبی به قدرت می‌رسد و رییس جمهور هم‌فکران سیاسی خود را به صفت عضو محکمۀ عالی معرفی می‌کند که می‌تواند به سود حزب بر سر اقتدار باشد.

در صورتیکه خانم برت رای تایید مجلس سنای ایالات متحده را بگیرد، این ششمین قاضی از میان نه قاضی محکمۀ عالی امریکا خواهد بود که از سوی روسای جمهور جمهوریخواه معرفی شده اند.

تناسب قاضیان محافظه کار و لبرال در محکمۀ عالی ایالات متحده در سال‌های آینده در تصمیم‌گیری ها در خصوص مسایل بسیار مهم داخلی ایالات متحده از جمله حق سقط جنین، بیمۀ صحی، قانون ملکیت اسلحه، آزادی دین، قانون مهاجرت و آزادی بیان حایز اهمیت پنداشته می‌شود.

آقای ترمپ در سه سال نخست ریاست جمهوری خود نیز دو قاضی ستره محکمه –نیل گورسج و برت کاوانا – را معرفی کرده بود که هر دو رای تایید مجلس سنا را گرفت بودند.

XS
SM
MD
LG