لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: به زودی زنی را به صفت قاضی محکمۀ عالی امریکا معرفی می‌کنم


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا وعده سپرده است که در هفتۀ آینده نامزد جدیدی را به پست قاضی محکمۀ عالی ایالات متحده معرفی می‌کند.

روث بادر گینسبرگ، قاضی محکمۀ عالی امریکا به تاریخ ۱۸ سپتمبر (۲۸ سنبله)به عمر ۸۷ سالگی درگذشت. خانم گینسبرگ به عنوان یکی از چهره‌های درخشان در مبارزه برای مساوات حقوق زنان در امریکا شناخته می‌شود.

محکمۀ عالی امریکا چگونه کار می‌کند و اعضای آن چگونه انتخاب می‌شوند؟

محکمۀ عالی امریکا دارای نه عضو است که اعضای آن به عنوان عالیترین مرجع قضایی، تصمیم نهایی را در تمام مسایل قضایی محاکم فدرال می‌گیرند.

وظیفۀ این نه قاضی، عمری یا دایمی است که آنان را از نفوذ سیاسی محفوظ نگه می‌دارد.

از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۶ اوسط دورۀ خدمت قاضیان محکمۀ عالی ایالات متحده ۲۶ سال بوده است.

اعضای محکمۀ عالی باید وابستگی سیاسی نداشته باشند، اما همۀ آنان از سوی رییس جمهوری معرفی می‌‍شوند که بر اساس رقابت سیاسی به قدرت می‌رسد.

رییس جمهور هم‌فکران سیاسی خود را به صفت عضو محکمۀ عالی معرفی می‌کند که می‌تواند به سود حزب بر سر اقتدار باشد.

کمیتۀ قضایی سنا نامزد معرفی شده از سوی رییس جمهور بررسی کرده و پس از شنیدن استماعیۀ وی، در مورد این نامزد رای‌گیری می‌کند.

سپس اعضای هر دو حزب در مجلس سنا در مورد نامزد معرفی شده مناظره کرده و در اخیر رای گیری نهایی می‌کنند.

در اکثر موارد نامزدان از سوی سنا تایید می‌شوند اما از سال ۱۷۸۹ تا حال کم از کم ۳۶ نامزد عضویت محکمۀ عالی از سوی قانونگذاران امریکایی رد شده است.


آقای ترمپ گفته است که با وصف اعتراض دموکرات‌ها "یک زن بسیار مستعد و زیرک" را به صفت جانشین قاضی گینسبرگ معرفی خواهد کرد.

مچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای ایالات متحده گفته است که به محض اینکه نامزد مورد نظر آقای ترمپ برای محکمۀ عالی معرفی شود، مجلس سنا در مورد وی رای اعتماد خواهد داد.

اما رقیبان دموکرات آقای ترمپ استدلال کرده اند که جمهوریخواهان باید روالی را پیروی کنند که خودشان در سال ۲۰۱۶ ایجاد کرده بودند.

در پی درگذشت انتونین سکالیا، قاضی محکمۀ عالی امریکا در سال ۲۰۱۶ قانونگذاران جمهوریخواه به شمول آقای مک‌کانل تاکید کردند که براک اوباما، رییس جمهور آن وقت امریکا که آخرین سال ریاست جمهوری اش را سپری می‌کرد، باید انتخاب قاضی جدید را به رییس جمهور بعدی موکول بدارد.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا گفته است که گزینش قاضی جدید باید پس از انتخابات صورت گیرد. آقای بایدن گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات یک زن را برای این سمت برخواهد گزید.

خبرگزاری اسوشیتدپرس بدون ذکر نام از قول چند مقام قصر سفید گزارش داده است که آقای ترمپ سه زن؛ امی کانی بارت یکی از قضات محکمۀ استیناف فدرال، باربارا لاگوا قاضی دیگر محکمۀ استیناف و الیسن جونس رشینگ منشی نیل گورسچ یکی از قضات برحال محکمۀ عالی را به صفت جانشین خانم گینسبرگ در نظر دارد.

در دو شب گذشته، صدها نفر در سوگ خانم گینسبرگ در بیرون ساختمان محکمۀ عالی امریکا تجمع کرده و به سخنرانی‌های گذشتۀ وی گوش دادند. الیزابت وارن، سناتور دموکرات نیز در میان این جمعیت حاضر شده بود، او از شتابزدگی جمهوریخواهان برای معرفی قاضی جدید محکمۀ امریکا انتقاد کرد.

با آنکه جمهوریخواهان اکثر کرسی‌های مجلس سنای امریکا -۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی- را در اختیار دارند، تایید کسی که برای عضویت محکمۀ عالی معرفی می‌شود، تضمین شده نیست.

تا کنون سوزان کولینس، سناتور جمهوریخواه از ایالت مین با این تصمیم مخالفت نشان داده و تاکید کرده است که برندۀ انتخابات سوم نومبر باید قاضی جدید را معرفی کند.

در صورتیکه سه عضو جمهوریخواه مجلس سنای امریکا نیز با معرفی قاضی جدید از سوی آقای ترمپ مخالفت کنند، نامزد این سمت از سوی رییس جمهور آینده معرفی خواهد شد.

در صورتیکه آرای دو حزب در مجلس ۵۰-۵۰ تقسیم شود، مایک پنس، معاون رییس جمهور ایالات متحده حق دادن رای را داشته و سرنوشت آرا را مشخص خواهد کرد.

معمولاً برگزاری استماعیه‌ها تا تایید قاضی محکمۀ عالی از سوی کانگرس ایالات ماه‌ها را در بر می‌گیرد، حالانکه فقط ۴۵ روز دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی‌مانده است.

XS
SM
MD
LG