لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: قوای امریکایی بخاطر پاکستان در افغانستان باقی بماند


دانلد ترمپ، نامزد انتخابات مقدماتی از حزب جمهوری خواهان به موقفگیری های جدی اش معروف است.
دانلد ترمپ، نامزد انتخابات مقدماتی از حزب جمهوری خواهان به موقفگیری های جدی اش معروف است.

دانالد ترمپ، نامزد جنجال برانگیز و پیشتاز حزب جمهوری خواهان در انتخاباتی مقدماتی ایالات متحده، گفته است که قوای امریکایی باید در افغانستان باقی بماند، زیرا در همسایگی آن کشور پاکستان مجهز با تسلیحات هسته یی موقیعت دارد و امریکا باید از آن حراست کند.

اگر فرضیه بر این باشد که با در نظر داشت پیشتاز بودن آقای ترمپ در انتخابات مقدماتی، او نامزد حزب جمهوری خواهان گردد و در نهایت، در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، آیا آنچه در این مورد گفته است، عمل خواهد کرد یا خیر؟

شماری از تحلیلگران مثل مایکل کوگلمن، تحلیلگر مسایل آسیای جنوبی در مرکز تحقیقات بین المللی ودرو ولسن مستقر در امریکا، به این باور است که اظهارات آقای ترمپ در بسیاری موارد ضد و نقیض بوده و موقفگیری اخیر او در مورد برنامه هسته یی پاکستان، نگرانی های جدی را در اسلام آباد به وجود آورده است.

آقای کوگلمن گفت:"فکر می کنم که ترمپ با چنین ادعا نگرانی های را در پاکستان به وجود آورده است، زیرا از دیر زمانی در پاکستان ترس و ذهنیت تیوری توطئه وجود داشته است که گویا ایالات متحده به تدریج به گونه یی می خواهد تا امنیت سلاح هسته یی آن کشور را تامین کند. چنین چیز ابداً درست نیست."

اما این تحلیلگرجنوب آسیا تائید می کند که ایالات متحده در مورد امنیت تسلیحات هسته یی پاکستان نگران است.

او می گوید: "یقیناً که ایالات متحده در مورد مصونیت و امنیت تسلیحات هسته یی پاکستان نگران است، اما هیچ ادعای وجود ندارد که داخل آن کشور شد و آنرا تصاحب کرد و یا تلاش صورت گیرد تا به گونۀ از آن دفاع کرد. صرف نظر از اینکه ترمپ رئیس جمهور می شود یا خیر، اظهارات وی زیان وارد کرده است."

پاکستان راکت های بالستیک را نیز آمازیش کرده است.
پاکستان راکت های بالستیک را نیز آمازیش کرده است.

اما سید نجیب محمود، استاد روابط بین المللی در پوهنتون کابل، می گوید که نگرانی آقای ترمپ تا اندازۀ موجه است، زیرا گروه های متعدد افراطی در پاکستان فعال اند و ترس آن وجود دارد که مبادا این سلاح های هسته یی به دسترس تندروان در آن کشور قرار بگیرد.

اما به گفتۀ این تحیلگر، هدف آقای ترمپ ممکن روی دو دلیل عمده صورت گرفته باشد.

آقای نجیب گفت: " ترمپ ممکن از این نکته این موضوع را به عنوان یک استراتیژی امنیتی مطرح کرده باشد، چنین چیزی امکان دارد و هم امکان دارد تا در میان افکار عامۀ امریکا، رای بیشتر را ببلعد."

گفته های ترمپ در حالی صورت می گیرد که بر اساس پیمان استراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده، امریکا نمی تواند از افغانستان بر ضد سایر کشور ها استفاده کند.

آقای محمود می گوید که هرگاه زمانی ایالات متحده بخواهد از طریق حضور نظامی در افغانستان سایر کشور های منطقه را نشانه گیرد، برای افغانستان گران تمام خواهد شد، زیرا پاکستان در افغانستان از نفوذ قابل ملاحظه برخوردار است.

جاوید کوهستانی، تحلیلگر مسایل سیاسی و امنیتی، نیز به این باور است که نگرانی در مورد امنیت تسلیحات هسته یی پاکستان نه تنها برای منطقه، بلکه جهان یک واقیعت انکار نا پذیر است، زیرا گروه های تندرو در داخل و خارج از حکومت فعالیت دارند و از نفوذ قابل ملاحظه بر خوردار اند.

آقای کوهستانی گفت: "به همان پیمانۀ که حضور گروه های دهشت افگنی در پاکستان تهدید برای افغانستان و کشور های منطقه است، به همان پیمانه، گروه های دهشت افگنی، تهدید برای ایالات متحده نیز استند."

اما بر خلاف آقای محمود، آقای کوهستانی به این باور است که در مسایل عمدۀ که امنیت منطقه و جهان با تهدید مواجه باشد، مواد پیمان استراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده، تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

تاکید آقای ترمپ در مورد حضور نظامی قوای امریکایی در افغانستان در حالی صورت گرفته است که در مقایسه به بیش از یک دهۀ گذشته، نیرو های امریکایی در افغانستان به طور قابل ملاحظه کاهش یافته است و ادارۀ بارک اوباما تعهد کرده است که تا دسامبر ۲۰۱۷، قوای امریکایی در افغانستان در حدی باشد باشد تا از ماموریت دیپلوماتیک آن کشور در افغانستان محافظت کند.

اما به باور آقای کوگلمن، افکار عامه مردم امریکا خواهان کاهش قوای ایالات متحده در خارج می باشد، زیرا با وجود کاهش رکود اقتصادی در این کشور، هنوز هم مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

آقای کوگلمن گفت:"هرگاه مسایل کمپاین انتخاباتی را کنار بگذاریم و صرف نظر از اینکه چه کسی رئیس جمهور بعدی امریکا خواهد شد، نا خشنودی های زیاد در مورد جنگ وجود دارد. آرزو این است که قوای امریکایی از جهان بیرون شود. امریکا در بحران اقتصادی قرار ندارد، اما شماری از مردم هنوز هم با مشکلات مواجه اند."

آقای کوگلمن می گوید که با در نظر داشت همین اصل، توقع میرود که ایالات متحده وضیعتی را در نظر نگیرد که در افغانستان "پایگاه" داشته باشد و یا از آن منحیث "تختۀ خیز" استفاده کند.

تلاش کردیم تا واکنش مقامات پاکستان را در مورد بگیریم، اما سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی، پاکستان، گفت که نمی خواهد در مورد اظهارات آقای ترمپ، اظهار نظر کند.

برای اولین بار، پاکستان در ماه می ۱۹۹۸ میلادی چند روز پس از آن شش بم هسته یی را در عمق زمین آزمایش کرد که هند، کشور رقیب پاکستان یک رشته از آزمایشات هسته یی را انجام داد.

در حال حاضر، ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، هند، پاکستان، کوریای شمالی مجهز با تسلیحاتی هسته یی می باشند، اما اسراییل یگانه کشوری است که با سلاح هسته یی مجهز است، اما رسماً ادعای داشتن به این سلاح را نکرده است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG