لینک های دسترسی

Breaking News

حزب حاکم ترکیه ادعای پیروزی در همه پرسی آن کشور کرد


حزب حاکم ترکیه اعلام کرد که در همه پرسی روز یکشنبه در آن کشور پیروز شده است.

پیروزی حزب حاکم در همه پرسی روز یکشنبه قدرت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور آن کشور را گسترده تر خواهد کرد، زیرا سیستم پارلمانی به سیستم ریاستی مبدل خواهد شد و صلاحیت های رئیس جمهور در آن کشور، نسبت به گذشته، بیشتر خواهد شد.

با آنهم مقامات هیات عالی انتخابات ترکیه تا حال نتایج این همه پرسی را اعلام نکرده اند. خبرگزارش اناتولی ترکیه گزارش می دهد که بر اساس ۹۸ در صد آرای شمارش شده، شمار کسانیکه برای تغییر نظامی سیاسی رای داده اند، به ۵۱.۳ در صد رای دهندگان می شود که در همه پرسی روز یکشنبه سهم گرفتند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ادعا کرده است که در همه پرسی روز یکشنبه اکثریت شهروندان آن کشور از آوردن تغییر در قانون اساسی آن کشور که وی از آن حمایت می کرد، رای دادند.

با پیروزی حزب حاکم در همه پرسی روز یکشنبه، نظام سیاسی ترکیه از سیستیم پارلمانی به سیستم ریاستی مبدل خواهد شد. در نتیجه کرسی صدارت در ترکیه لغو خواهد شد و قدرت رئیس جمهور آن کشور گسترده تر خواهد شد.

مخالفت با تغییر نظام پارلمانی در ترکیه

منتقدان تغییر نظام سیاسی در ترکیه می گویند که نظام ریاست قدرت به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور آن کشور، قدرت اجراییه فراگیر فراهم خواهد کرد.

نظر سنجی ها نشان می دهد که شماری شهروندان ترکی که رای "بلی" در این همه پرسی می دهند، اندکی بیشتر از افرادی است که رای "نی" می دهند. اگر این همه پرسی مطابق خواست حکومت ترکیه به پیش بروند، سیستم دموکراسی پارلمانی آن کشور تغییر خواهد کرد و همه قدرت به رئیس جمهور آن کشور انتقال خواهد کرد. در نهایت ،آقای اردوغان تا سال ۲۰۲۹ در قدرت باقی خواهد ماند.

آقای اردوغان پس از اینکه رای خود را در صندوق رای دهی انداخت، خطاب به شماری از حامیان اش گفت که "به خواست خداوند مردم ما تصمیم خواهند گرفت تا راه را برای انکشاف سریع باز کنند."

سپس آقای اردغان به خبرنگاران گفت "درگذشته نیز همه پرسی های را انجام داده ایم. اما این همه پرسی در بارۀ یک سیستم جدید اجرایی برای جمهوری ترکیه است، یک گزینه برای تغیر و تحول می باشد."

در همین حال، کمال کلیچ دوغلو، رهبر حزب عمدۀ مخالف تغیر قانون اساسی که در انقره رای داد، گفت "امروز برای سرنوشت ترکیه رای دادیم. امیدواریم نتایج این همه پرسی خوب باشد و یکجا باهم بتوانیم فرصتی برای بحث در مورد سایر مشکلات بنیادی ترکیه داشته باشیم."

ناظرین سازمان امنیت و همکاری اروپا از جریان این همه پرسی در انقره نظارت می کنند. تانا دی زولویتا، رئیس ماموریت نظارت این سازمان، به اسوشیتدپرس گفت ناظرین آن سازمان روز یکشنبه از مراکز رای دهی ۱۲ منطقه بازدید کردند تا ماموریت شان را در بخش ارزیابی همه پرسی انجام دهند.

انتظار می رود این سازمان روز دوشنبه با برگزاری یک کنفرانس خبری، دیدگاه، نظریات و یافته های شان را در مورد روند همه پرسی بیان کنند.

در این همه پرسی، ۵۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی است
در این همه پرسی، ۵۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی است

مجموعاً ۵۵ میلیون شهروند ترکی واجد شرایط رای دهد استند و رای دهندگان آرای خود را در بیش از ۱۶۷ هزار محل رای دهند، استعمال خواهند کرد. این همه پرسی که ساعت هفت صبح به وقت ترکیه آغاز شد، قرار است ساعت پنج پس از چاشت به وقت ترکیه، خاتمه یابد. شهروندان ترکی که در خارج از کشور استند، از قبل در این همه پرسی شرکت کرده اند.

همه پرسی و انقسام شهروندان ترکیه

همه پرسی در مورد تغییر قانون اساسی، مردم ترکیه را به صورت جدی منقسم کرده است. آقای اوردغان و حامیان اش می گویند که نیاز است قانون اساسی کنونی که پس از کودتای ۱۹۸۰میلادی توسط نظامیان آن کشور به وجود آمد، تغییر کند.

بایرام شاکر ۴۲ ساله که به خواست رئیس جمهور ترکیه رای داده است به خبرگزاری اسو شیتید پرس گفته است که فرصتی به وجود آمده تا دو باره "کنترول کشور خود را به دست بیاوریم."

آقای شاکر با اشاره به حاکمیت مصطفی کمال اتا ترک، بنیانگذار ترکیه نوین، می گوید که حاکمیت یک فرد الزاماً پدیده ترسناک نیست.

اما منتقدین می گویند که انتقال قدرت بیشتر به رئیس جمهور آن کشور موجب استبداد بیشتر در ترکیه خواهد شد، کشوریکه در این اواخر ۴۷۰۰۰ شهروند آن کشور را زندانی کرده و ۱۲۰ هزار نفر دیگر یا ازوظایف شان برکنار شده اند و یا وظایف آنان به حالت تعلیق در آمده است. اقدامات حکومت ترکیه در مورد زندانی کردن افراد و برکناری کارمندان از وظایف شان پس از کودتا نافرجام پازدهم جولای ۲۰۱۶ صورت گرفته است.

حمید یزد ۳۴ ساله که مخالف خواست رئیس جمهور ترکیه رای داده است به خبرگزاری اسوشیتید پرس گفته است نمی خواهد همه قوۀ حکومت: قوۀ اجراییه، قضایی و مقننه توسط یک فرد حکمروایی گردد. به گفتۀ وی چنین چیز نمی تواند ترکیه را قوی تر کند، بر عکس دموکراسی را ضعیف تر خواهد کرد.

حکومت ترکیه فتح الله گولن، روحانی ترکی را کهدر تبعید خودی در ایالات متحده به سر می برد، متهم به سازماندهی کودتای نا فرجام کرده است، ادعای که از سوی آقای گولن رد شده است.

قرار است نتایج کامل این همه پرسی ناوقت روز یکشنبه به وقت ترکیه، اعلام گردد. رسانه تا زمانیکه نتایج همه پرسی از سوی هیات عالی انتخابات ترکیه اعلام نگردد، نمی توانند نتایج را اعلام کنند.

رئیس جمهور اردوغان و حامیان می گویند که نظام ریاستی "نوع ترکیه" موجب ثبات و رفاه در آن کشور خواهد شد، کشوریکه در پانزدهم ماه جولای ۲۰۱۶ دست خوش یک کودتای نافرجام شد. در سال ۲۰۱۶ میلادی، ترکیه شاهد حملات مرگبار تندروان گروه دولت اسلامی و شورشیان کردی نیز بود.

XS
SM
MD
LG