لینک های دسترسی

Breaking News

دشواری و بی سرنوشتی پناهجویان افغان در ترکیه


ده ها پناه جوی افغان برای دو هفته است که در ترکیه به خاطر بلاتکلیفی شان اعتراض کرده اند
ده ها پناه جوی افغان برای دو هفته است که در ترکیه به خاطر بلاتکلیفی شان اعتراض کرده اند
شماری از پناهجویان افغان در ترکیه اعتراض دارند که کمیشنری حمایت از پناه گزینان ملل متحد )یو ان اچ سی آر) در ترکیه با آنها همکاری ها را متوقف نموده است.

نمایندگان این پناهجویان به رادیو آشنای صدای امریکا گفتند، پناهجویان از ۵۲ شهر ترکیه در مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در ترکیه در اعتراض به عدم توجه آن سازمان به دوسیه های پناهجویان افغان جمع شده و مدت ۱۵ روز دست به اعتصاب غذایی زدند.

زینب موسوی، یک پناهجوی معترض گفت علاوه بر اینکه برای آنان کمکی صورت نگرفت، از سوی پولیس ترکیه مورد حمله نیز قرار گرفتند.

خانم موسوی گفت: "شصت و دو ساعت دست به اعتصاب غذایی زدیم. هچکس به داد ما نرسید، حالت کودکان و زنان خراب شد، ولی کسی حتی به امبولانس زنگ نزد تا انان را به شفاخانه انتقال دهد. روز گذشته پولیس به ما در مقابل سازمان ملل حمله کرد، همه تقصیر سازمان ملل است، چرا به دوسیه های افغان ها رسیدگی نمی شود، اما به دوسیه های ایرانی ها و مهاجران سوری رسیدگی می شود؟"
مستغنی: کمیشنری پناهندگان ملل متحد در انقره در بخش پناهندگان سوریه، عراق، و ایران مسئولیت دارد.
مستغنی: کمیشنری پناهندگان ملل متحد در انقره در بخش پناهندگان سوریه، عراق، و ایران مسئولیت دارد.
امید، یک پناهجوی دیگر افغان مقیم ترکیه می گوید که دوستش در جریان اعتصاب تهدید کرد که اگر سازمان ملل به دوسیه های ما رسیدگی نکند، خود را خواهد کشت. اما سازمان ملل در برابر این تهدید بی تفاوت باقی ماند.

امید گفت "رئیس {دفتر نمایندگی} سازمان ملل متحد به ما توهین می کند و می گوید خود را بکشید که از این زندگی راحت شویند. شما اصلا زندگی ندارید. نمیتوانید که در این کشور زندگی کنید، خارج شوید. دوستم گفت خود را می کشم، گفت بکش به ما فرقی نمی کند.
دوستم بالای خود بنزین ریخت و آتش زد اما سازمان ملل گفت بکش خود را به ما فرقی نمی کند."

سه دلیل ترکیه

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که دفتر کمیشنری پناهندگان ملل متحد در انقره از ماه جون سال 2013 به اینسو، به سه دلیل رسیدگی به دوسیه های پناهجویان را به حالت تعلیق در آورده است.

آقای مستغنی می گوید دلیل نخست این است که دفتر ساحوی ملل متحد در امور پناهندگان در انقره در بخش مهاجران سوریه، عراق، و ایران مسوولیت دارد.

شکیب مستغنی گفت "دلیل دوم اینکه سازمان ملل کشور های سومی را که پناهجویان را در انها می فرستند مانند ایالات متحده امریکا، کانادا، بریتانیا و یکغعده از کشور های اروپایی، به آسانی حاضر به پذیرش مهاجران افغان نیستند. زیرا در گذشته در 101 مورد دیده شده که این مهاجران مطابق معیار های مهاجرت نیستند. یعنی به تفریح و خوش گذرانی رفته اند و در خواست پناهندگی کردند."

آقای مستغنی می افزاید "دلیل سوم اینکه ترکیه خود کانوانسیون مهاجرین را پذیرفته و قرار است در آینده نزدیک مهاجر بپذیرد و این مهاجرین میتوانند در همان کشور درخواست پناهندگی بدهند."

شمار دقیق افغانهای پناهجو درترکیه مشخص نیست اما بسیاری آنها به این کشور بحیث گذرگاهی برای رسیدن به کشورهای اروپایی سفر می کنند.

سازمان های حامی پناهجویان می گوید که با بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، شمار افغانهایی که در کشورهای دیگر درخواست پناهندگی می دهند افزایش یافته است.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG