لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه: تحریم های اتحادیهٔ اروپا غیر قانونی و غیر منطقی است


ترکیه روز جمعه ۱۱ دسمبر (۲۱قوس) طرح اتحادیه اروپا مبنی بر وضع تحریم ها بالای این کشور بخاطر اختلافات دریایی با یونان و قبرس را "غیرقانونی" خواند.

رهبران اتحادیه اروپا طی نشستی روز پنجشنبه دهم دسمبر تصمیم گرفتند تا در جواب به اقدامات" یک جانبه و تحریک آمیز " انقره در آب‌های شرق مدیترانه که به نظر می‌رسد سرشار از منابع انرژی است، فهرست از اهداف در ترکیه را برای تحریم تهیه کنند.

اما ترکیه، یک کشور کاندید برای اتحادیه اروپا که روند عضویت آن به دلیل موضوعات متعدد از جمله سوابق حقوق بشر آن به تعلیق درآمده است، در معرض خطر چنین تحریم هایی از جانب ایالات متحده بخاطر دستیابی جنجالی این کشور به سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ روسی نیز قرار دارد.

روابط ترکیه با ایالات متحده به دنبال خریداری سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ روسی از سوی ترکیه، اختلافات سیاسی انقره و واشنگتن در مورد سوریه و بازداشت کارمندان قنسولگری و شهروندان ایالات متحده در ترکیه تیره شده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه دو روز پیش گفته بود که در مورد تنش‌های موجود در روابط انقره و واشنگتن، با جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده پس از آغاز کار وی در قصر سفید صحبت خواهد کرد.

تحریم های اروپایی و تحریم های احتمالی امریکا ممکن در کوتاه مدت بارز نباشد، اما این تحریم‌ها می تواند در دراز مدت تاثیری عمیقی بر اقتصاد آسیب پذیر ترکیه داشته و سبب کاهش بیشتر ارزش ارز ترکیه شود.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت: "ما نگرش تبعیضانه و غیرقانونی را كه پس از فشار و ویتو در قطعنامهٔ نشست دهم دسمبر اتحادیه اروپا وارد شد، رد می كنیم."

فهرست افرادی که هدف این تحریم ها قرار خواهند گرفت در هفته های آینده مشخص خواهد شد.

اما عدم توافق در میان کشورهای عضو، مانع تحریم های گسترده اقتصادی و تلاش‌های یونان برای تحریم تسلیحاتی اروپا علیه انقره شد.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه که از یونان حمایت می کند، از "قاطعیت" اتحادیه اروپا در قبال ترکیه استقبال کرد.

آقای اردوغان با کم اهمیت جلوه دادن مسله تحریم گفت: "برخی از کشورهای اتحادیه اروپا با عقل سلیم رویکرد مثبتی از خود نشان داده و این بازی را خنثی کردند."

آقای اردوغان روز جمعه در سخنرانی دیگری گفت: "ما روابط سیاسی و اقتصادی عمیقی با ایالات متحده و اتحادیه اروپا داریم و هیچ یک از آن‌ها هرگز نمی توانند از آن چشم پوشی و یا آنرا در خطر از دست دادن قرار دهند. ما هرگز قدمی را که به این روابط آسیب برساند نبرداشته و نخواهیم برداشت."

او افزود: " تحریم های اعمال شده به دلیل اهداف سیاسی و مبنای غیر منطقی برای همه طرف‌ها مضر است و هیچ سود و منفعتی ندارد."

رییس جمهور ترکیه گفت که ترکیه معتقد است تمامی مشکلات می تواند "با گفتگو و همکاری حل شود".

در همین حال آقای اردوغان روز جمعه پس از گزارش های مبنی بر وضع تحریم های امریکا در آینده نزدیک گفت که تحریم های امریكا بخاطر خریداری سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ روسی ، "بی احترامی" به ترکیه خواهد بود.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ قرار داد خریداری سیستم دفاعی اس-۴۰۰ را با روسیه امضا کرد و نخستین محمولۀ بطریه‌های این میزاییل در ماه جولای سال گذشته به ترکیه رسید که ارزش آن ۲.۵ میلیارد دالر است.

ترکیه به تاریخ ۱۶ اکتوبر (۲۵ میزان) سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ روسی را در ولایت سینوپ آزمایش کرد که با واکنش های شدید ایالات متحده همراه بود.

حکومت ایالات متحده که از آغاز مخالف این معامله بود، خواستار وضع برخی تحریم‌ها بر ترکیه شد. در صورتیکه در چند هفتۀ آینده کانگرس ایالات متحده تحریم بر ترکیه را تایید کند، این تحریم‌ها در اوایل سال آیندۀ میلادی اعمال خواهد شد.

XS
SM
MD
LG