لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه خواستار آتش‌بس میان روسیه و اوکراین شد 


ترکیه امروز ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) خواستار آتش‌بس میان روسیه و ترکیه شد و انتظار می‌رود که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در روز‌های آینده در آستانه، پایتخت قزاقستان، با همتای روسی‌اش ملاقات کند.

رییس جمهور ترکیه که توانست توافق تبادلهٔ زندانیان میان مسکو و کیف را ممکن سازد، از دیر زمانی تلاش دارد روسیه و اوکراین را برای مذاکرات به هدف آتش‌بس با هم نزدیک کند، اما هیچ کدام آنان آمادهٔ انجام چنین مذاکرات نیستند.

ترکیه که عضویت ناتو را دارد، در تنش میان روسیه و اوکراین بی‌طرف باقی مانده است، زیرا با هر دو کشور روابط خوب دارد.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه، در یک مصاحبهٔ تلویزیونی گفت: "متاسفانه هر دوجانب پس از مذاکرات ماه مارچ در استانبول به سرعت از دپلوماسی دوری جستند."

آقای چاوش اوغلو گفت که با گسترش دامنهٔ درگیری‌ها میان دو کشور، وضعیت بیشتر "وخیم و پیچیده" شده است. او افزود که آتش‌بس هر چه زودتر، میان این دو کشور بر قرار شود به همان اندازه بهتر خواهد بود.

یک مقام ترکیه به شرط افشا نشدن نامش به فرانس پرس گفت که اردوغان با وجود اختلافات با روسیه در خصوص سوریه، روابط خوب کاری با پوتین دارد و قرار است دو روز بعد در آستانه با هم ملاقات کنند.

ترکیه در وضع تعزیرات بر روسیه، با سایر کشورهای غربی نپیوسته است.

در ملاقات ماه گذشته در اوزبیکستان با پوتین، اردوغان تلاش کرد تجارت با مسکو را در حالی تقویت کند که تلاش دارد اقتصاد کشورش را ثبات ببخشد.

با آنهم، ترکیه الحاق چهار منطقهٔ اشغال شدهٔ اوکراین به روسیه را رد کرده و آنرا تخطی از قوانین بین المللی خوانده است.

XS
SM
MD
LG