لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه الحاق مناطق اشغالی اوکراین به روسیه را رد کرد


ترکیه روز شنبه اول اکتوبر (نهم میزان) گفت که الحاق چهار منطقهٔ اشغالی اوکراین به روسیه "نقض شدید" قوانین بین‌المللی است و خواستار مذاکره برای پایان دادن به درگیری شد.

در بیانیه وزارت خارجهٔ ترکیه آمده است که انقره الحاق کریمیه به روسیه در سال ۲۰۱۴ را به رسمیت نشناخته است و حالا نیز موضع مشابهی دارد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز جمعه ۳۰ سپتمبر چهار ساحۀ اوکراین را که توسط نظامیان روسی اشغال شده است، طی مراسمی رسماً بخشی از قلمرو روسیه اعلام کرد و جنگ اوکراین را وارد مرحلهٔ جدیدی کرد.

آقای پوتین در مراسمی که صدها تن از شخصیت‌های برجسته روسیه حضور داشتند، گفت: "این خواست میلیون‌ها نفر است. مردمی که در لوهانسک، دونتسک، منطقه خرسون و منطقه زاپوریژیا زندگی می کنند برای همیشه هموطنان ما می‌شوند. "

در بیانیه وزارت خارجه آمده است:" ترکیه الحاق کریمه به روسیه را در یک همه پرسی غیرقانونی در سال ۲۰۱۴ به رسمیت نشناخت و در هر حالت بر حمایت قاطع خود از تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت اوکراین تأکید کرده است."

روسیه به تاریخ ۲۳ سپتمبر یک همه پرسی را در چهار منطقه اشغالی اوکراین برگزار کرد. در این همه‌پرسی که غرب آن را "تقلبی" توصیف کرده است، از باشندگان مناطق اشغالی پرسیده شده بود که آیا خواهان پیوستن مناطق‌شان با روسیه استند یا خیر. به قول مسکو، نتایج به علاقمندی اکثریت تا ۹۹ درصد شرکت کنندگان برای الحاق با روسیه اشاره می‌کند.

وزارت خارجه ترکیه طی این بیانیه الحاق اخیر را رد کرده است و گفته است که این الحاق " نقض فاحش اصول ایجاد شده قوانین بین الملل است".

ترکیه، عضو ناتو، به نفت و گاز روسیه وابسته است و سعی کرده در طول درگیری هفت ماهه بی طرف بماند و از پیوستن به تحریم های غرب علیه روسیه خودداری کند.

XS
SM
MD
LG