لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش مجدد ترکیه برای خریداری طیاره‌های جنگی اف-۳۵ امریکایی


ترکیه برای به دست آوردن دوبارهٔ برنامهٔ خریداری طیاره‌های جت جنگی اف-۳۵ امریکایی، یک شرکت حقوقی مستقر در واشنگتن را استخدام کرده است تا از سوی این کشور در اداره جو بایدن لابی‌گری کند.

ترکیه این قرارداد شش ماهه را که ارزش آن ۷۵۰ هزار دالر است با شرکت ارنولد و پوتر امضا کرده که روز سه شنبه گذشته ثبت وزارت عدلیه ایالات متحده نیز شد.

در قرارداد آمده است كه این شركت حقوقی "در مورد استراتیژی برای باقی ماندن در برنامه مشترک طیاره‌های جت امریکایی، با در نظر داشت و حل مسایل پیچیدهٔ سیاسی – جغرافیایی و عوامل تجاری موجود، مشوره خواهد داد."

ایالات متحده در سال۲۰۱۹ در پاسخ به خریداری میزایل های اس-۴۰۰ ساخت روسیه، فروش جت های اف-۳۵ امریکایی به انقره را متوقف کرد.

ایالات متحده می گوید که سیستم اس-۴۰۰ تهدیدی برای طیاره‌های جنگی اف -۳۵ و سیستم های دفاعی گسترده‌تر ناتو است و می تواند به روسیه کمک کند تا اطلاعات استخباراتی جمع آوری کرده و طیاره های جنگی غربی را بهتر هدف قرار دهد؛ ادعایی که ترکیه همواره آنرا رد کرده است.

ایالات متحده پس از نخستین آزمایش سیستم اس-۴۰۰ در اواخر سال گذشته تحریم هایی را بر اداره صنایع دفاعی ترکیه نیز اعمال کرد.

وزارت دفاع ایالات متحده در اوایل ماه جاری تایید کرد که سیستم‌ دفاعی راکتی روسیه با جت های اف-۳۵ "ناسازگار" است و تحریم ها بر ترکیه تا زمان دور کردن سیستم اس-۴۰۰ پابرجا خواهد بود.

حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در اوایل ماه جاری راه حلی را برای این معضل پیشنهاد کرد که بر اساس آن سیستم اس۴۰۰ غیرفعال خواهد بود و فقط در صورت لزوم از آن‌ها استفاده خواهد شد.

اما وزارت خارجه ادارهٔ بایدن این پیشنهاد را رد کرده و گفت: "سیاست ما در قبال اس-۴۰۰ تغییر نکرده است."

انتظار می رود که ادارهٔ آقای بایدن در مقایسه با ادارهٔ آقای ترمپ با ترکیه جدی تر برخورد کند، اما مقامات ترکی خواستار بهبود روابط با واشنگتن می‌باشند.

بایدن هنوز با رجب طیب اردوغان تماس نگرفته و وزارت خارجه ادارهٔ جدید همواره ترکیه را به خاطر سوابق حقوق بشری‌اش سرزنش کرده است.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ قرارداد خریداری سیستم دفاعی اس-۴۰۰ را با روسیه امضا کرد و نخستین محمولۀ بطریه‌های این میزایل در ماه جولای سال گذشته به ترکیه رسید که ارزش آن ۲.۵ میلیارد دالر است.

XS
SM
MD
LG