لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه چهار ساحۀ اشغال شدۀ اوکراین را رسماً به خاک خود ملحق کرد


پوتین و سران چهار ساحۀ اشغال شدۀ اوکراین که از جانب مسکو گماشته شده اند.
پوتین و سران چهار ساحۀ اشغال شدۀ اوکراین که از جانب مسکو گماشته شده اند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم سنبله) چهار ساحۀ اوکراین را که توسط نظامیان روسی اشغال شده است، طی مراسمی رسماً بخشی از قلمرو روسیه اعلام کرد و جنگ اوکراین را وارد مرحلهٔ جدیدی غیر قابل پیش بینی نمود.

آقای پوتین در مراسمی که صدها تن از شخصیت‌های برجسته روسیه حضور داشتند، گفت: "این خواست میلیون‌ها نفر است. مردمی که در لوهانسک، دونتسک، منطقه خرسون و منطقه زاپوریژیا زندگی می کنند برای همیشه هموطنان ما می‌شوند. "

در مراسمی که کیف آن را "نمایش عجیب کرملین" خواند، پوتین پیش از امضای معاهده با سران چهار ساحهٔ اشغال شده اوکراین، در سخنرانی ۳۷ دقیقه‌ای خود غرب را به اقدامات استعماری متهم کرد.

این مراسم سه روز پس از ختم یک همه‌پرسی که از سوی روسیه برنامه‌ریزی شده بود، برگزار شد. در این همه‌پرسی که غرب آن را "ننگین" توصیف کرده است، از باشندگان مناطق اشغالی پرسیده شده بود که آیا خواهان پیوستن مناطق‌شان با روسیه استند یا خیر. به قول مسکو، نتایج به علاقمندی اکثریت تا ۹۹ درصد شرکت کنندگان برای الحاق با روسیه اشاره می‌کند.

اوکراین و کشورهای غربی گفته اند که این همه پرسی غیر قانونی، تقلبی و به زور اسلحه انجام شده است.

ساحات دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا که روسیه آنها را به قلمرو خود الحاق کرد، حدود ۱۵ درصد قلمرو اوکراین را تشکیل می‌دهد و با کریمیه که در سال ۲۰۱۴ آن را از اوکراین گرفته بود، روسیه اکنون ادعای مالکیت ۲۲ در صد خاک اوکراین را دارد.

ولادیمیر پوتین ناوقت پنجشنبه ۲۹ سپتمبر استقلال دو منطقهٔ اوکراین، خرسون و زاپوریژیا، را به رسمیت شناخت.

ریاست جمهوری روسیه با نشر اعلامیه‌‌ای به نقل از پوتین نوشت: "من دستور به رسمیت شناختن حاکمیت و استقلال زاپوریژیا و خرسون را که در جنوب اوکراین موقعیت دارد، صادر کردم."

پیش از این، روسیه به تاریخ ۲۱ فبروری، سه روز پیش از تهاجم نظامی بر اوکراین، مناطق لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین را منحیث کشورهای مستقل به رسمیت شناخته بود.

اوکراین، ایالات متحده و منشی عمومی ملل متحد گفته اند که مراسم الحاق هیچ ارزش قانونی ندارد.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده هیچ زمانی ادعا‌های روسیه بر تمامیت ارضی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت.

منشی عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۹ سپتمبر هشدار داد که اگر روسیه به برنامه‌های خود برای الحاق این چهار منطقه ادامه دهد، این کار منجر به "تشدد خطرناک" خواهد شد.

انتونیو گوتیرش با بیان اینکه چنین اقدام مسکو، تلاش‌های صلح در منطقه را به خطر خواهد انداخت، به خبرنگاران گفت: "هرگونه تصمیم برای الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیای اوکراین هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت و باید محکوم شود."

کرملین روز جمعه اعلام کرد که حمله بر هر بخشی از مناطق الحاق شده به عنوان اقدامات تجاوزکارانه علیه خود روسیه تلقی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG