لینک های دسترسی

Breaking News

منتقد اردوغان به حبس ابد محکوم شد؛ مدافعین حقوق بشر انتقاد کردند


عثمان کوالا
عثمان کوالا

یک محکمۀ ترکیه امروز ۲۵ اپریل (پنجم ثور) عثمان کاوالا، فعال مدنی و مدافع حقق بشر را، در قضیۀ دست داشتن در دسیسۀ کودتا به حبس ابد محکوم کرد. آقای کاوالا از چهار سال به اینسو بدون حکم محکمه در حبس به سر می‌برد.

هیات متشکل از سه قاضی همچنان هفت نفر دیگر را به اتهام کمک با دسیسه‌ به منظور سقوط حکومت ترکیه به ۱۸ سال زندان مجازات کرد. این فیصله، بدون تردید از سوی متحدین ترکیه در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) محکوم خواهد شد.

این در حالی است که سازمان عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر این فیصلۀ محکمۀ ترکیه را تقبیح کردند.

ایما سنکلیار وب، یکی از مسوولین دیدبان حقوق بشر، گفت که این "بدترین نتیجۀ ممکن از این محکمۀ نمایشی بود".

در این حال، نیلز موزینکس، یکی از مقامات سازمان عفو بین الملل، گفت که امروز "شاهد به مسخره گرفتن عدالت به مقیاس بلند بودیم".

وکیل مدافع آقای کوالا گفت که فوراً استیناف طلب خواهد شد. حاضرین در مقر محکمه نیز از این تصمیم نارضایتی شان را ابراز کردند.

در پی کودتای ناکام در ترکیه، ده‌ها هزار نفر زندانی شده یا وظایف دولتی خویش را از دست دادند.

کوالا برای بار نخست در سال ۲۰۱۳ به اتهام تمویل موجی از تظاهرات و سپس در سال ۲۰۱۶ به خاطر دست داشتن در کودتای ناکام خونین متهم شد. در حالی که در این میان یک بار آزاد شد، اما بعداً به ارتکاب هر دو جرم متهم شد.

او تاجر و فیلسوفی است که یک بخشی از ثروتش را برای ترویج فرهنگ ترکیه و پروژه هایی مصرف می‌کرد که هدف آن آشتی ترکیه با دشمن اصلی آن، ارمنستان، بود.

اما رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، او را مانند جورج سوروس، جاسوس چپ‌گرای امریکایی هنگری نژاد معرفی کرد که به گفتۀ او از پول خارجی برای سقوط حکومت استفاده می‌کرد.

آقای اردوغان در سال ۲۰۲۰ گفت که هیچ زمانی با افرادی مانند کوالا که در پاریس به دنیا آمده است، نخواهد پیوست.

XS
SM
MD
LG