لینک های دسترسی

Breaking News

پیشروی طالبان؛ ترکیه هنوز مایل به مدیریت میدان هوایی کابل است


ترکیه می‌گوید که هنوز هم قصد دارد میدان هوایی کابل را پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان اداره و از آن محافظت کند، اما با پیشروی سریع طالبان، وضعیت را زیر نظر دارد.

یک مقام ارشد ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت: "در حال حاضر هیچ چیزی در مورد کنترول میدان هوایی کابل توسط نیروهای مسلح ترکیه تغییر نکرده است. مذاکرات و روند انتقال ادامه دارد."

ترکیه آمادگی نشان داده است که پس از خروج قوای امریکایی و ناتو از افغانستان، امور میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل را نظارت کرده و امنیت این میدان را تامین کند؛ پیشنهادی که مورد استقبال حکومت افغانستان و ایالات متحده قرار گرفته است.

این مقام ترکی که نخواسته است نامش گرفته شود، گفته است: "کار براساس اینکه انتقال صورت خواهد گرفت، ادامه دارد اما وضعیت افغانستان به دقت دنبال می‌شود."

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه خواهان حمایت مالی، سیاسی و لوژستیکی این ماموریت از متحدین خویش، به ویژه ایالات متحده شده است. ترکیه برای هفته‌ها در این مورد با ایالات متحده بحث و گفتگو کرده است.

از جانب دیگر، گروه طالبان به ترکیه هشدار داده است که نباید نیروهایش را برای تامین امنیت میدان هوایی در افغانستان نگه دارد اما انقره موضع خود را حفظ کرده است.

یک مقام دیگر امنیتی ترکیه با بیان اینکه ترکیه در حال ارزیابی تحولات است، گفت: "هیچ تغییری در زمینه کنترول میدان هوایی کابل وجود ندارد. اما وضعیت در افغانستان روز به روز در حال تغییر است."

تر کیه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نظامی مستقر در افغانستان دارد که نقش بارزی در تامین امنیت میدان هوایی کابل دارند. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفته است که نمی‌خواهد نیروهای بیشتر به افغانستان اعزام کند.

XS
SM
MD
LG