لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: روی محدودهٔ ماموریت میدان‌هوایی کابل با امریکا توافق صورت گرفت


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه امروز نهم جولای (۱۸ سرطان) گفت که روی محدودهٔ چگونگی امنیت میدان هوایی کابل تحت ادارهٔ نیروهای ترکی با ایالات متحده توافق صورت گرفت.

رییس جمهور ترکیه افزود که وزرای دفاع امریکا و ترکیه دیروز در این خصوص بحث کردند: "در جریان بحث با امریکا و ناتو، ما در مورد محدودهٔ‌ این ماموریت تصمیم گرفتیم که چی را باید قبول کنیم و چی را نپذیریم."

قرار است این ماموریت ترکیه پس از خروج‌نیروهای بین المللی از افغانستان آغاز شود تا به گفتهٔ مقامات ترکیه، این کشور در انزوا قرار نگیرد.

ایالات متحده و افغانستان از پیشنهاد ترکیه برای پیشبرد این ماموریت استقبال کرده اند.

بحث میان متحدین ناتو پیرامون جزییات این ماموریت در حالی شکل می‌گیرد که ماه گذشته یک هیات امریکایی از ترکیه دیدار کرد و وزرای دفاع هر دو کشور نیز تا اکنون چندین بار از طریق تلیفون در این خصوص صحبت کرده اند.

میدان هوایی کابل به مثابهٔ مسیر اصلی بیرون شدن دپلومات‌های غربی و کارمندان موسسات امدادرسانی پنداشته می‌شود.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده دیروز گفت که ماموریت نظامی امریکا در افغانستان به تاریخ ۳۱ اگست تکمیل خواهد شد.

پیش از این وزارت دفاع امریکا نیز گفته بود که برای تامین امنیت میدان هوایی کابل شماری از نیروهای امریکایی در آنجا باقی خواهند ماند.

بیش از ۵۰۰ نظامی ترکیه در افغانستان مستقر اند و نقش بارزی در میدان هوایی کابل دارند. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پیش از این گفته بود که نمی‌خواهد نیروهای بیشتر ترکیه را در افغانستان مستقر کند.

XS
SM
MD
LG