لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه جت جنگی سوریه را در ادلب سقوط داد


قوای نظامی ترکیه روز سه شنبه سوم مارچ (۱۳ حوت) یک جت جنگی نیروهای حکومتی سوریه را در ولایت ادلب سقوط دادند.

وزارت دفاع ترکیه در یک پیام تویتر اعلام کرده است که نظامیان ترکیه یک طیارۀ جنگی نوع ال-۳۹ متعلق به نیروهای حکومتی سوریه را سقوط داده اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گفته است که یک طیارۀ اف-۱۶ ترکیه جت جنگی سوریه را سقوط داده است که در این رویداد پیلوت طیارۀ سوری نیز کشته شده است.

تلویزیون دولتی سوریه نیز گزارش داده است که طیارۀ جنگی قوای حکومتی آن کشور "هنگام انجام عملیات بر ضد تروریستان" از سوی نظامیان ترکیه هدف گرفته شده است.

ترکیه هزاران سرباز خود را برای حمایت از شورشیان مخالف حکومت بشارالاسد، در ولایت ادلب سوریه مستقر کرده است، اما تمام این تلاش‌ها تا کنون مانع پیشروی نظامیان حکومتی سوریه در ادلب نشده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرده است که دیدار روز پنجشنبه وی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که حامی سرسخت حکومت بشارالاسد است، به استقرار آتش بس در ادلب منجر شود.

نیروهای طرفدار حکومت سوریه از ماه دسمبر به اینسو عملیات تهاجمی مرگبار نظامی را بر مواضع شورشیان مخالف حکومت، که از سوی ترکیه حمایت می‌شوند، راه اندازی کرده اند. این وضعیت سبب برخوردهای متعدد نظامیان سوریه و ترکیه شده و ده‌ها سرباز دو طرف در این جریان کشته شده اند.

عملیات قوای حکومتی سوریه در ادلب منجر به یکی از خرابترین بحران‌های جنگی شده و حدود یک میلیون باشندۀ این ولایت را مجبور به فرار از مناطق اصلی شان کرده است.

در همین حال ترکیه مرزهای خود را به روی این بیجاشدگان مسدود کرده است؛ اقدامی که سبب ازدحام بیش از حد در کمپ‌های مزدحم مرزی میان ترکیه و سوریه شده است.

XS
SM
MD
LG