لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان به صدر اعظم عراق: حدود خود را بشناس


رئیس جمهور اردوغان گفته است که اردوی ترکیه از عراق دستور نمی‌گیرد
رئیس جمهور اردوغان گفته است که اردوی ترکیه از عراق دستور نمی‌گیرد

رئیس جمهور ترکیه گفته است که حیدرالعبادی صدر اعظم عراق باید حدود خود را بشناسد و به گفتۀ وی اردوی ترکیه در خصوص پایگاه بعشیقه از عبادی دستور نمی‌گیرد.

بیانات آقای اردوغان در واکنش به درخواست صدر اعظم عبادی ابراز می‌شود که از ترکیه خواسته بود تا نیروهای خود را از پایگاه نظامی بعشیقه در قلمرو عراق بیرون کند.

پایگاه بعشیقه در ۳۰ کیلومتری شمالشرق موصل در دسامبر سال گذشته به عنوان بخشی از تلاش‌های ائتلاف مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش ایجاد شد.

ابتدا شماری از مشاوران نظامی ترکیه در این پایگاه مستقر شدند تا به جنگجویانی آموزش و تجهیزات را فراهم کنند که بر ضد تندروان گروه دولت اسلامی می‌رزمند.

اما اندکی بعد از ایجاد این پایگاه تانک‌ها و سربازان ترکی نیز به این پایگاه اعزام شدند و اکنون به گفتۀ مقام‌ها ۱۵۰ سرباز و ۲۵ تانک نیروهای ترکیه در بعشیقه مستقر اند.

آقای اردغان گفت "عراق درخواست‌های مشخص ما را در مورد بعشیقه دریافت کرده است و اکنون به ما می‌گوید که آنجا را ترک کنید، اما ارتش ترکیه درمانده نیست که از تو (حیدرالعبادی) دستور بگیرد."

رجب طیب اردغان در نشست رهبران اسلامی در استانبول گفت "صدر اعظم عراق مرا توهین می‌کند، تو باید نخست از همه حدود خود را بشناسی."

تنش فزایندۀ دیپلوماتیک میان ترکیه و عراق سبب شد که دو کشور سفیران یک دیگر را احضار کنند.

ترکیه نگران است که با تصرف موصل از چنگ تندروان داعش، گروه‌های شبه نظامی شیعه و کرد ممکن در آنجا چیره شده و عرب‌های سنی و اقلیت ترکمن در حاشیه رانده شوند.

مقام‌های ترکیه هشدار داده اندکه اگر تصرف موصل منجر به تغییر ساختار قومی در آن شهر شود، جنگ بزرگ داخلی مشتعل خواهد شد.

از گزارش‌های رویترز و اسوشیتدپرس در تهیۀ این مطلب کار گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG