لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه: با وصف ازسرگیری روابط با اسراییل، از داعیۀ فلسطینیان حمایت می‌کنیم


مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه (راست) و یاییر لپید، صدر اعظم اسراییل
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه (راست) و یاییر لپید، صدر اعظم اسراییل

وزیر خارجۀ ترکیه گفته است که تصمیم کشورش برای ازسرگیری روابط دپلوماتیک با اسراییل پس از یک دهه تنش، به این مفهوم نیست که انقره از حمایت از فلسطینیان دست بردارد.

مولود چاووش اوغلو، روز چهارشنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) گفت: "آن گونه که همواره گفته‌ایم، به دفاع از حقوق فلسطینیان ادامه خواهیم داد."

همزمان با اظهارات آقای چاووش اوغلو، یاییر لپید، صدر اعظم اسراییل اعلام کرد که روابط کامل دپلوماتیک میان اسراییل و ترکیه، به شمول معرفی سفیران، از سر گرفته شده است.

وزیر خارجۀ ترکیه، تبادلۀ سفیران میان دو کشور را برای بهبود روابط دوجانبه مهم خواند و گفت که این تصمیم به انقره فرصت خواهد داد تا برای علایق فلسطینیان در غزه، کرانۀ غربی و بیت‌المقدس لابی‌گری کند.

انقره، بیت‌المقدس را به صفت پایتخت اسراییل به رسمیت نشناخه و سفارت ترکیه در اسراییل در تل ابیب موقعیت دارد.

مولود چاووش اوغلو گفت که فهرستی از دپلوماتان برای احراز کرسی سفارت ترکیه در اسراییل به رییس جمهور رجب طیب اروغان پیشکش شده است و پس از منظوری وی سفیر جدید معرفی خواهد شد.

روابط ترکیه و اسراییل در سال ۲۰۱۰ پس از آن پرتنش شد که ده غیرنظامی ترک در حملۀ نظامیان اسراییلی بر یک کشتی امدادرسانی ترکی کشته شدند.

آیزک هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل در ماه مارچ سال روان در سفر به ترکیه با رییس جمهور اردوغان دیدار کرد و این ملاقات را "نقطۀ قابل عطف در روابط" دو کشور خواند.

XS
SM
MD
LG