لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان در مورد تهدیدها به مسجد اقصا به اسراییل هشدار داد


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در مورد خشونت‌ها در ساحهٔ مسجد اقصا به همتای اسراییلی‌اش گفت که نباید به "مقام و معنویت" مسجد اقصا به "تحریک‌ها و تهدید‌ها" اجازه داده شود.

رییس جمهور ترکیه در صفحهٔ تویترش نگاشته است که در یک مکالمهٔ تلیفونی با آیزک هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل، از "غمگساری‌اش" در مورد خشونت‌ها در ساحهٔ مسجد اقصا صحبت کرد.

این در حالی است که در روز‌های اخیر هفته در حدود ۱۷۰ نفر در جریان رویارویی اعتراض کنندگان فلسطینی با نیروهای امنیتی اسراییلی زخمی شدند. پولیس اسراییل گفته است که نیروهای امنیتی برای بیرون راندن اعتراض کنندگان و "تامین نظم" داخل مسجد اقصا شدند.

یهودان اجازه دارند از حرم قدس شریف دیدن کنند، اما نمی‌توانند در آن به عبادت بپردازند. مسلمانان و یهودان، هر دو، این ساحه را مقدس می‌شمرند.

این در حالی است که صبح امروز ۱۹ اپریل (۳۰ حمل) اسراییل در پاسخ به راکت‌های فیرشده از نوار غزه، این شهر را آماج حملهٔ هوایی قرار داد.

رییس جمهور ترکیه نگاشته است که به همتای اسراییلی‌اش گفت: "در واقع این که روز گذشته و روز پیش از آن گروهی از افراطی‌ها پس از نماز صبح به مسجد اقصا یورش بردند... و سرایت تنش به غزه، سبب افزایش غمگینی ما شده است."

او همچنان نوشته است که همه ساله برخی از افراطی‌ها احساسات مردم را جریحه‌دار ساخته و سبب "واکنش‌های قابل توجیه" در جهان اسلام می‌شوند.

با آنهم، رییس جمهور اردوغان از همگان خواست تا برای حفظ معنویت این "مکان مقدس" تلاش‌های همه جانبه به خرج بدهند.

مقامات فلسطینی گفته اند که خشونت‌های نیروهای اسراییلی، حملهٔ آشکار بر اماکن مقدس مسلمانان بوده و از جامعهٔ بین المللی خواستار مداخله شدند.

اسراییل و ترکیه پس از کشمکش‌های دپلوماتیک بیش از یک دهه، دور جدیدی از روابط را پس از دیدار ماه گذشتهٔ رییس جمهور اسراییل از انقره آغاز کردند.

رجب طیب اردوغان در گذشته پالیسی‌های اسراییل در قبال فلسطینی‌ها را نقد می کرد.

XS
SM
MD
LG