لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه به اتحادیۀ اروپایی هشدار داد


پس از کودتای نافرجام در ترکیه، روابط آن کشور با غرب پر تنش شده است
پس از کودتای نافرجام در ترکیه، روابط آن کشور با غرب پر تنش شده است

اگر اتحادیۀ اروپایی تا ماه اکتوبر به شهروندان ترکیه امتیاز سفر آزادانه و بدون ویزه را ندهد، انقره از معامله با آن اتحادیه برای جلوگیری از ورود پناهجویان، پا پس خواهد کشید.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه ضمن بیان این مطلب گفت "نمی خواهم در مورد بدترین وضعیت ممکن صحبت کنم، گفتگوها با اتحادیۀ اروپایی جریان دارد اما روشن است که ما، یا همه میثاق‌ها را همزمان تطبیق می‌کنیم یا اینکه همه را کنار می‌گذاریم... نمی‌شود که همه چیزهای خوب را اتحادیۀ اروپایی بگیرد و ترکیه در بدل چیزی دریافت نکند".

ترکیه در مارچ سال روان با اتحادیۀ اروپایی توافق کرد که به عنوان بخشی از تلاش‌های آن اتحادیه برای رسیده‌گی به بحران پناهجویان، مانع ورود مهاجران به اتحادیۀ اروپایی شود. انقره ضمن دریافت بستۀ چند میلیارد دالری از اتحادیۀ اروپایی،از زمان امضای این قرارداد به خواست دیرینۀ خود برای سفر بدون ویزۀ شهروندان ترک به کشورهای اتحادیۀ اروپایی، پافشاری دارد.

در همین حال تنش‌ها میان انقره و غرب در پی کودتای نافرجام ۱۵ جولای در ترکیه افزایش یافته است. اروپا و ایالات متحده هم به خاطر قوانین مبارزه با دهشت افگنی ترکیه و فراتر از آن به خاطر سرکوبگری های پس از کودتا در آن کشور نگران اند، از همینرو اعطای امتیاز سفر بدون ویزۀ شهروندان ترکیه به اروپا، به تاخیر افتاده است.

فزونی تنش با غرب که حتا عضویت ترکیه را در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو تهدید می‌کند، انقره را واداشته است تا در تلاش عادی سازی روابط با روسیه برآید.

خبرگزاری رویترز از قول مولود چاووش اوغلو گزارش داده است که ترکیه همزمان با اینکه یکی از حامیان بزرگ ناتو است، در صدد گزینه های دیگر نیز می باشد.

وزیر خارجۀ ترکیه گفت "روشن است که ما نیاز داریم با سایر شرکا در زمینۀ خرید و فروش سیستم‌های تسلیحاتی همکاری داشته باشیم، زیرا برخی شرکا در ناتو به گونۀ مثال اجازۀ فروش سیستم‌های دافع هوا یا تبادلۀ معلومات را به ما نمی‌دهند".

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG