لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: ترکیه به پیوستن به اتحادیۀ اروپایی نیاز ندارد


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، حین سخنرانی در پارلمان آن کشور
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، حین سخنرانی در پارلمان آن کشور

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز یکشنبه گفت که کشورش بیش از این نیاز ندارد به اتحادیه اروپا، بپیوندد.

آقای اردوغان که در پارلمان ترکیه سخنرانی می کرد، اما تاکید کرد که حکومت تحت رهبری وی به صورت یکجانبه گفتگوهای پیوستن به اتحادیه اروپایی را متوقف نخواهد داد.

رئیس جمهور ترکیه گفت "ما جناحی نخواهیم بود که گفتگو ها را ترک کنیم. اگر حقیقت را بگویم، ما بیش از این به عضویت اتحادیه اروپا، نیاز نداریم."

گفتگوها در مورد پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپایی از ۱۲ سال به این سو ادامه داشت، اما پس از انتقادهای شدید اتحادیه اروپایی از سرکوبی های گستردۀ که حکومت ترکیه پس از کودتای نافرجام در آن کشور روی دست گرفت، چنین گفتگوها متوقف گردید.

حکومت اردوغان پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶، ده ها هزار شهروند ترکیه را که شامل معلمین و ژورنالستان می‌شود، یا از وظایف شان برکنار و یا هم توقیف کرد.

حکومت ترکیه می گوید که اتحادیه اروپایی شدت تهدیدی را که ترکیه با آن مواجه بود، نادیده گرفت و با وجود تقاضای انقره، کشور های عضو اتحادیه اروپایی، افرادی را که از سوی ترکیه مظنون پنداشته می شوند، به آن کشور استرداد نکردند.

آقای اردوغان گفت "اتحادیه اروپا ما را در قسمت مبارزه بر ضد دهشت افگنی ناکام کرد."

با وجود سخن از بی نیازی ترکیه مبنی بر پیوستن به اتحادیۀ اروپایی، آقای اردوغان گفت که اگر اتحادیه اروپا می خواهد در این راستا به پیش برود، "فقط یک راه" وجود دارد و آن اینکه آن اتحادیه ترکیه را به عضویت خود بپذیرد و اقدامات فرهنگی و رشد اقتصادی روی دست گرفته شود.

اظهارات رئیس جمهور ترکیه در حالی بیان شد که انگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ماه گذشته در جریان مبارزات انتخاباتی اش گفت که ترکیه نباید عضو اتحادیه اروپایی شود و به گفتۀ وی گفتگوها در این مورد پایان یابد.

XS
SM
MD
LG