لینک های دسترسی

Breaking News

۲۰۱۷ خونبارترین سال برای خبرنگاران در افغانستان


کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان، با اشاره به این که سال ۲۰۱۷ خونین‌ترین سال برای خبرنگاران افغان بوده است، اعلام کرد که از آغاز تا پایان این سال، ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی افغان کشته شده اند.

نجیب شریفی، رئیس کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان، روز پنجشنبه هنگام ارائه جزئیات گزارش شش ماهۀ این نهاد گفت، آمار قتل خبرنگاران و حمله‌های هدفمند بر رسانه‌ها نیز به صورت بی‌پیشینه افزایش یافته است.

او تأکید کرد که افزایش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران، کارمندان رسانه‌یی و رسانه‌ها، نگرانی "خیلی جدی" را در راستای حفظ و بقای آزادی بیان و رسانه‌ها به وجود آورده است.

به گفتۀ وی، ۱۶۹ مورد خشونت و تهدید علیه خبرنگاران در سال ۲۰۱۷ در این کمیته به ثبت رسیده است.

بر بنیاد گزارش این کمیته، مقایسه آمار خشونت در برابر خبرنگاران در ۲۰۱۷ با یک سال پیشتر از آن، افزایش ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد. در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، کمیتۀ مصؤونیت ۱۰۱ مورد خشونت و تهدید را ثبت کرده بود.

آقای شریفی افزود "از این میان، ۲۰ مورد آن قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی می‌باشد، ۶۱ مورد زخمی، ۲۳ مورد لت و کوب، ۳۲ مورد توهین و بدرفتاری، شش مورد اخراج، ۱۵ مورد تهدید و ۱۲ مورد بازداشت بوده است".

همچنان گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳ مورد قتل خبرنگاران ثبت شده بود؛ اما در ۲۰۱۷ این رقم با افزایش ۵۴ درصدی به ۲۰ مورد رسید.

کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان، گروه‌های "تروریستی" داعش و طالبان را ۵۱ درصد مسؤول کشتار و مجروح‌ساختن خبرنگاران عنوان کرده است. بر بنیاد گزارش این کمیته، گروه داعش مسؤول ۱۸ مورد و گروه طالبان مسؤول دو مورد قتل خبرنگاران شناخته شده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۳ مورد خشونت در برابر خبرنگاران متوجه این گروه‌ها بود.

در این گزارش، افرادی وابسته به دولت در قبال ۳۴ درصد قضایای خشونت علیه خبرنگاران مسؤول قلمداد شده اند.

آقای شریفی گفت "به عنوان یک روند عمومی، مسؤولیت قتل و مجروحیت خبرنگاران بیشتر متوجه طالبان و (داعش) می‌شود و مسؤولیت بازداشت، تهدید و لت و کوب بیشتر متوجه حکومتیان می‌شود".

او موجودیت فرهنگ معافیت، حملات مستقیم گروه‌های ترویستی به ویژه داعش بر رسانه‌ها و خبرنگاران، گسترش ناامنی و بی‌ثباتی را سه عامل اساسیِ تداوم خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها عنوان کرد.

این کمیته تأکید دارد که افزایش تهدید گروه داعش علیه رسانه‌ها و خبرنگاران موج جدید از نگرانی‌ها را در مورد امنیت آنها به وجود آورده است.

آخرین حملۀ که داعش مسؤولیت آن را به دوش گرفت، هدف قراردادن مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری صدای افغان در هفتم جدی به وقوع پیوست که منجر به کشته‌شدن یک خبرنگار و زخمی‌شدن چهار تن دیگر شد.

پیش از این، سازمان گزارشگران بدون مرز "آر.اِس.اِف" در گزارش سال ۲۰۱۷ خود، افغانستان را در میان چهار کشور پرخطر جهان برای خبرنگاران قرار داده است.

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز در مراسم یک سالگی تأسیس کمیتۀ مشترک رسانه‌ها و حکومت، پذیرفت که رسانه‌ها از جوانب مختلف تهدید می‌شود و هنوز هم سایۀ "تاریک‌اندیشی و افراطی‌گری" بر رسانه‌ها به صورت گسترده وجود دارد.

XS
SM
MD
LG