لینک های دسترسی

Breaking News

حساب‌های تویتر سخنگویان طالبان موقتاً محدود شد


شبکۀ اجتماعی تویتر، حساب‌های مربوط به ذبیح‌الله مجاهد و بلال کریمی سخنگویان گروه طالبان را موقتاً محدود کرده است.

آخرین تویت ذبیح‌الله مجاهد در مورد حملۀ روز یکشنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) در شهر کابل بود، جاییکه در عین روز مراسم فاتحه‌خوانی مادر آقای مجاهد برگزار شده بود.

در حساب‌های این دو سخنگوی طالبان، شبکۀ تویتر چنین پیام داده است: "احتیاط: این حساب موقتاً محدود شده است. شما این هشدار را به خاطری مشاهده می‌کنید که برخی فعالیت‌های غیر معمول در این حساب موجود بوده است."

حساب‌های تویتر مجاهد و کریمی پس از محدود شدن
حساب‌های تویتر مجاهد و کریمی پس از محدود شدن

حتا پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، شبکۀ تویتر به خاطر محدود نکردن حساب‌های مربوط به طالبان، مورد انتقاد شدید قرار داشت و منتقدان می‎‌گفتند که طالبان با استفاده از این شبکه به اشاعۀ تبلیغات و خشونت آن گروه می‌پرازند.

هرچند حساب‌های تویتر مجاهد و کریمی تایید شده نیست، اما همواره فعالیت‌های مربوط به گروه طالبان، به ویژه مسوولیت پذیری حملات آن گروه از طریق این صفحات تایید می‌شد.

این در حالی است که وکیلان مدافع دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده از محکمۀ فدرال امریکا خواسته اند تا بر شبکۀ تویتر فشار وارد کرده و حساب کاربری آقای ترمپ را دوباره فعال سازد.

پس از یورش طرفدران دونالد ترمپ، به مقر کانگرس ایالات متحده، شبکۀ تویتر حساب آقای ترمپ را مسدود کرد و گفت که وی پالیسی این شبکه را نقض کرده و به "تکریم خشونت" پرداخته است.

وکیلان مدافع آقای ترمپ استدلال کرده اند که تویتر به طالبان اجازه می‌دهد که به گونۀ منظم پیروزی نظامی شان را در افغانستان از طریق این شبکه خبر بدهند، اما تویت‌های آقای ترمپ را حتا در زمان ریاست جمهوری وی سانسور کرده به آن برچسپ "معلومات گمراه کننده" می‌زد.

با اینحال مشخص نیست که آیا محدود شدن حساب‌های کاربری سخنگویان طالبان با درخواست وکیلان مدافع آقای ترمپ به خاطر بازگشایی حساب رییس جمهور پیشین امریکا ربط دارد یا خیر.

XS
SM
MD
LG