لینک های دسترسی

Breaking News

دو امریکایی در میان برندگان جایزه نوبل طب ۲۰۲۰ 


جایزه نوبل فیزیولوژی یا طب ۲۰۲۰ به سه دانشمندی داده شد که در بخش شناسایی ویروس هپاتیت سی کشفیات داشتند؛ کشفیاتی که سبب نجات زندگی میلیون‌ها نفر شده است.

هاروی جی آلتر و چارلس ام رایس امریکایی و مایکل هوگتن بریتانیایی، سه دانشمندی اند که برای کشفیات شان در شناسایی ویروس هپاتیت سی، جایزه نوبل فیزیولوژی یا طب ۲۰۲۰ را دریافت کردند.

کمیتهٔ نوبل با نشر بیانیه‌ای گفت که این دانشمندان سهم بارزی در مبارزه علیه این ویروس داشته اند که سبب التهاب و سرطان جگر می‌شود.

پیشرفت‌های به دست آمده از تلاش‌های این دانشمندان دروازه‌های جدید تداوی و معالجهٔ هپاتیت سی را گشوده است.

این کمیته افزوده است که پس از کشف ویروس‌های هپاتیت ای و بی، کشف ویروس هیپاتیت سی، دلیل باقی ماندهٔ اسباب هپاتیت مزمن را آشکار ساخت. کشفیات جدید همچنان سبب آزمایشات خون و دوای جدید شد؛ پیشرفت‌هایی که زندگی میلیون‌ها نفر را در جهان نجات داد.

هاروی آلتر در سال ۱۹۳۵ در نیویارک به دنیا آمد و تحصیلات عالی اش را در فاکولتهٔ طب پوهنتون راچستر به اتمام رسانید. او برای مدت طولانی منحیث پژوهشگر ارشد در انستتیوت ملی صحت ایالات متحده ایفای وظیفه کرد.

چارلس رایس، در سال ۱۹۵۲ در شهر سکرمنتو، ایالات کالیفورنیا چشم به جهان گشود و در سال ۱۹۸۱ از انستتیوت تکنالوژی کالیفورنیا دکتورا گرفت. او در فاکولتهٔ طب پوهنتون واشنگتن منحیث استاد و پژوهشگر ایفای وظیفه کرده است.

آقای رایس از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸ رییس اجرایی و علمی مرکز مطالعهٔ هپاتیت سی بود و تا اکنون نیز در این مرکز مصروف کار است.

مایکل هاگتن، در سال‌های ۱۹۵۰ در بریتانیا به دنیا آمد. او دکترای خویش را در بخش ویروس‌شناسی از کینگ کالج لندن به دست آورد. آقای هاگتن در حال حاضر، در پوهنتون البرتا کانادا مسوول یک مرکز تحقیقاتی است.

جایزه امسال نوبل در بخش طب، ۱۱۱مین جایزه است که از سال ۱۹۰۱ به اینسو به دانشمندان جهان داده می‌شود.

جایزۀ نقدی ۱.۱ میلیون دالری که ضمیمۀ مدال طلا می باشد، مساویانه بین این سه دانشمند تقسیم می‌شود.

قرار است نام های برندگان جوایز نوبل فزیک، کیمیا، ادبیات، اقتصاد و صلح نیز در هفتهٔ جاری اعلام شود.

XS
SM
MD
LG