لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار امریکا به روسیه: در صورت الحاق مناطق اشغالی اوکراین، هزینه‌های بیشتری خواهید پرداخت


قصر سفید روز جمعه ۲۳ سپتمبر (اول میزان) گفت که اگر مسکو بخش‌های اشغال شدهٔ اوکراین را به روسیه الحاق کند، ایالات متحده و شرکای آن هزینه های اقتصادی بیشتری را بر روسیه تحمیل خواهد کرد.

روسیه روز جمعه همه پرسی را در بخش‌های شرق اوکراین راه اندازی کرد. ایالات متحده و غرب آنرا "تقلبی" خوانده و به عنوان گامی به سوی الحاق این مناطق به روسیه تلقی می‌کنند.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید گفت: "ما می‌دانیم که این همه پرسی با تقلب همراه خواهد بود."

در این همه پرسی که در مناطق لوهانسک، دونتسک و بخش‌های از زاپوریژیا و خرسون آغاز شد، مردم رای خواهند داد که آیا خواهان الحاق مناطق شان به روسیه استند یا خیر.

مقامات اوکراینی می‌گویند که اکثر مردم مناطق اشغالی از ترک مناطق شان الی ختم همه پرسی چهار روزه منع شده اند و در برخی ساحات گروه‌های مسلح به خانه‌های کارمندان دولتی رفته و آنها را در صورت عدم اشتراک در این همه پرسی، تهدید به اخراج از وظیفه کرده اند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین روز جمعه از جهان خواست تا این همه پرسی را محکوم کنند.

زیلینسکی در یک سخنرانی گفت: "این فقط جنایت علیه قوانین بین‌المللی و قوانین اوکراین نیست، بلکه جنایات علیه افراد خاص، علیه یک ملت است."

رییس جمهور اوکراین همچنین خطاب به مردمی که در بخش‌هایی اوکراین تحت اشغال روسیه زندگی می‌کنند، گفت که آنها باید در برابر تلاش‌ها برای بسیج آنها برای جنگ مقاومت کنند.

او گفت: "به هر طریقی که می توانید از بسیج روسیه پنهان شوید. از فرمان بسیج خودداری کنید. سعی کنید به قلمرو اوکراین آزاد بیایید." و از کسانی که در نیروهای مسلح روسیه بسیج شده اند خواست تا "سبوتاژ" کنند، "اخلال کنند" و اطلاعات به اوکراین فراهم کنند.

کشور‌های غربی ضمن محکوم کردن این همه پرسی گفته اند که روسیه تلاش می‌کند تا ضمیمه کردن مناطق اشغالی در اوکراین را توجیه کند.

سازمان همکاری امنیتی اروپا گفته است که این همه پرسی غیر قانونی است.

این سازمان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "هر گونه انتخابات و همه پرسی در قلمرو اوکراین فقط می تواند توسط مقام‌های مشروع با رعایت قوانین ملی و معیارهای بین المللی اعلام و راه اندازی شود." در این اعلامیه همچنین گفته شده است که "بنا بر این، همه پرسی پلان شده، غیر قانونی است."

همه پرسی روز جمعه پس از آن راه اندازی شد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، اعلام کرد که قصد دارد تا ۳۰۰ هزار قوای بیشتر را به منظور "عملیات ویژهٔ نظامی" در اوکراین فراخواند.

پس از دستور رییس جمهور روسیه مبنی بر بسیج قوای احتیاط،‌ اعتراضات در جاده‌های مسکو‌، پایتخت روسیه و برخی دیگر شهرهای آن کشور راه اندازی شد. پولیس روسیه در جریان این اعتراضات، ۱۳۰۰ معترض را دستگیر کرد.

XS
SM
MD
LG