لینک های دسترسی

Breaking News

سیر و سفر و تجارت میان امارات و قطر از سر گرفته می‌شود


وزیر خارجۀ امارات متحده عرب گفته است که کشورهای عربی خلیج روابط تجارتی و سیر و سفر را با قطر از سر می‌گیرند، اما به گفتۀ وی احیای دوبارۀ روابط دپلوماتیک این کشورها با قطر به وقت و تلاش بیشتر برای اعتماد سازی نیاز دارد.

عربستان سعودی روز سه شنبه در نشست شورای همکاری خلیج از دستیابی به موفقیت برای پایان بخشیدن به اختلافات با قطر خبر داد. عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر از اواسط سال 2017 به اینسو روابط تیره و تار با قطر دارند.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عرب روز پنجشنبه هفتم جنوری ( ۱۸جدی) در یک کنفرانس خبری مجازی گفت که اقداماتی که طی یک هفته پس از توافق باید انجام شود شامل "اقدامات عملی خطوط هوایی، حمل و نقل و تجارت" است.

با این حال، وزیر خارجۀ امارات تاکید کرد که برقراری روابط کامل دپلوماتیک با توجه به مسایل جیوپالیتیک مانند ایران، ترکیه و گروه های اسلام‌گرای سیاسی، نیاز به زمان بیشتر دارد.

آقای قرقاش گفت: "حل برخی مسایل سهل‌تر و برخی مسایل دیگر زمانگیر است. ما شروع بسیار خوبی داریم ... اما در مورد اعتماد سازی مجدد با بعضی مسایل روبرو استیم."

وزیر خارجۀ امارات متحدۀ عرب گفت که گروه‌های کاری برای رفع این مشکلات کار خواهند کرد.

منابع آگاه به این موضوع به خبرگزاری رویترز گفته اند که حکومت دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده و ریاض، سایر کشورهای تحریم کنندۀ قطر را برای رسیدن به توافق با دوحه زیر فشار قرار داده اند.

عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با قطر، سریعتر از متحدان خود عمل کرده و دو شنبه گذشته، مرزهای هوایی، زمینی و بحری خود را با آن کشور بازگشایی کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجۀ قطر به فایننشیل تایمز گفته است که دوحه موافقت کرده است که پرونده های حقوقی مربوط به تحریم از جمله در سازمان تجارت جهانی و محکمه بین المللی را به حالت تعلیق درآورد.

وزیر امور خارجۀ قطر افزود که کشورش همچنین در زمینه مبارزه با تروریزم و "امنیت بین دول" همکاری خواهد کرد اما به گفتۀ وی این توافق بر روابط قطر با ایران و ترکیه تاثیر نخواهد گذاشت.

قرار است قطر میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ باشد، بنا بر این از سرگیری پروازهای قطر به امارات متحده بسیار مهم تلقی می‌شود.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در سال ۲۰۱۷ قطر را به حمایت از دهشت افگنی و تلاش برای جلب رضایت ایران متهم کرده و روابط دپلوماتیک خود را با آن کشور قطع و مرزهای خود را بستند. اما قطر همواره این اتهامات را رد کرده است.

کویت و ایالات متحده از آن زمان تا کنون در تلاش بودند تا تنش پیش آمده میان این کشورهای همسایۀ عرب را حل و فصل کنند.

XS
SM
MD
LG