لینک های دسترسی

Breaking News

لوی‌درستیز بریتانیا بر تعامل با حکومت طالبان تاکید کرد


لوی درستیز قوای مسلح بریتانیا می‌گوید که برای نجات همکاران افغان، برای تاکید بر حقوق زنان و اقلیت‌ها و برای اطمینان از ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان، باید با طالبان تعامل صورت گیرد.

جنرال نک کارتر امروز ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) به سکای نیوز گفت که دلیل این تعامل، نخست به خاطر افغان‌هایی است که با بریتانیا کار کرده اند و از انتقام‌جویی طالبان نگران اند. او گفت: "ما می‌خواهیم که آنان راهی برای بیرون شدن از افغانستان دریابند".

لوی درستیز قوای مسلح بریتانیا افزود که علت دیگری که باید با گروه طالبان تعامل صورت گیرد، رسیدگی به بحران بشری در افغانستان است.

این جنرال بریتانیایی علاوه کرد که باید اطمینان حاصل شود که پول‌های کمک شده به جایی برسد که به آن نیاز است.

آقای کارتر گفت که باید به طالبان تفهیم شود که حکومتداری شان همه‌شمول باشد زیرا اگر چنین نکنند،‌ اکثر دست‌آورد‌های ۲۰ سال گذشته از دست خواهد رفت.

احترام به حقوق زنان، دسترسی دختران به مکتب و حفظ حقوق اقلیت‌ها از موضوعاتی است که لوی‌درستیز بریتانیا می‌گوید اگر اتفاق نیفتد به این معنی خواهد بود که "ما ناکام شده ایم".

این در حالی است که طالبان می‌گویند که حکومت فعلی آنان همه شمول است، اما بر تاکید جامعهٔ بین المللی به دیدهٔ شک می‌نگرند.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت گروه طالبان هفتهٔ گذشته اتهام وارد کرد که جامعهٔ جهانی برای اهداف سیاسی از موضوعاتی مانند حقوق بشر و حکومت همه‌شمول استفاده می‌کند.

آقای متقی هشدارگونه گفت که جامعهٔ جهانی در ۲۰ سال گذشته نیاموخت که تخنیک استفاده از فشار بر طالبان کارا نیست.

امیر خان متقی ادعا کرد که حکومت فعلی طالبان همه شمول است، زیرا اعضای اقوام مختلف در آن حضور دارند، اما جامعهٔ جهانی تلاش دارد آنان را مجبور سازد که مخالفین سیاسی خویش را شامل حکومت سازند.

انتظار می‌رود که این جنرال بریتانیایی در اواخر ماه جاری بازنشسته شود. اما او گفت که نتیجهٔ امروزی افغانستان آنچه نیست که او می‌خواست.

نیروهای بریتانیایی در پایان ماه اگست با سایر نیروهای بین المللی پس از حدود ۲۰ سال، افغانستان را ترک کردند.

XS
SM
MD
LG