لینک های دسترسی

Breaking News

اعضای 'توریکا پلس' از طالبان خواستند روابط خود را با 'تروریزم' قطع کنند


اعضای "توریکا پلس" روز پنجشنبه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) در اسلام آباد، پایتخت پاکستان،‌ مسایل مختلف افغانستان از جمله مبارزه بر ضد دهشت افگنی، وضعیت بد اقتصادی، بحران بشری و حقوق زنان در آن کشور را مورد بحث قرار دادند.

نشست "توریکا پلس" که متشکل از نمایندگان امریکا، چین، پاکستان و روسیه است، با نشر اعلامیهٔ مشترک نگرانی‌ها و خواست‌های خود را در مورد وضعیت افغانستان بیان کردند.

این نشست ضمن محکومیت حملات اخیر دهشت افگنی در افغانستان، از طالبان خواست تا نه تنها روابط خود را با گروه‌های دهشت افگن بین المللی به طور قاطعانه قطع کند، بلکه اجازه ندهد که قلمرو افغانستان مورد استفاده گروه‌های تروریستی قرار بگیرد.

اعضای "توریکا پلس" در این اعلامیه به طور واضح از طالبان خواسته اند تا به تعهدات خود عمل کنند و نگذارند که گروه‌های دهشت افگنی از قلمرو افغانستان بر ضد کشور‌های همسایه، منطقه و سایر کشور‌های جهان استفاده کنند.

در اعلامیهٔ مشترک نشست "ترویکا پلس" آمده است که نمایندگان این کشور‌ها در حاشیهٔ این نشست با نمایندگان طالبان نیز صحبت کرده اند.

نگرانی از بحران بشری و حقوق زنان

اعضای این نشست نگرانی عمیق خود را در مورد وضعیت وخیم بشری و اقتصادی افغانستان بیان کرده اند و خواهان حمایت از مردم آن کشور شده اند.

در این اعلامیه بر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مربوط به افغانستان تاکید شده است که بر اساس آن به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته شود و این کشور عاری از تروریزم، جرایم مرتبط به مواد مخدر باشد و نقش خود را در ثبات و اتصال منطقه ادا کند.

اعضای "توریکا پلس" همچنین از طالبان خواسته اند تا به ایجاد حکومت همه شمول تن دهد،‌ حقوق همه شهروندان افغانستان را احترام بگذارد و زنان و دختران باید در همه عرصه‌های زندگی اجتماعی از حقوق مساوی برخوردار شوند، از جمله حق کار و تحصیل.

اعضای این نشست توافق کردند تا با طالبان در تعامل باشند تا آنان پالیسی‌های معتدل را عملی کنند تا رفاه و ثبات هرچه زود تر در آن کشور به دست بیاید.

اعضای این نشست همچنین از طالبان خواسته اند تا اطمینان دهد که کمک‌های بشری برای نیازمندان فراهم می شود و کارمندان زن در بخش تحویلدهی این کمک دخیل شوند.

یک روز پیش از نشست ترویکا پلس، هند همسایۀ رقیب پاکستان نیز نشستی را به سطح مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه در مورد افغانستان میزبانی کرد که در آن نمایندگان پاکستان و چین شرکت نداشتند.

هشت کشور شرکت کننده در نشست دهلی، ایران، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان- بر تلاش‌های جمعی برای مقابله با تهدیداتی مانند دهشت افگنی و قاچاق مخدرات از افغانستان و فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه به این کشور پیش از فرارسیدن فصل زمستان تاکید کردند.

ملل متحد همواره هشدار داده است که افغانستان در پرتگاه خرابترین بحران بشری قرار دارد و بیش از نصف جمعیت آن کشور با کمبود حاد مواد غذایی روبرو بوده و سرمای زمستان نیز میلیون‌ها نفر را در افغانستان مجبور می‌سازد که یا مهاجرت کنند یا با قحطی مقابل شوند.

XS
SM
MD
LG