لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه به تلاش برای دزدی معلومات واکسین کووید۱۹ متهم شد


بریتانیا، ایالات متحدۀ امریکا و کانادا روز پنجشنبه ۱۶ جولای (۲۶ سرطان) گفتند که روسیه تلاش می‌کند تا معلومات را در مورد واکسین کووید۱۹ از نزد پژوهشگران دزدی کند.

مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا اعلام کرد که گروه هکرهای موسوم به APT29 که به نام "خرس راحت" نیز شهرت داشته و گمان می‌رود بخشی از استخبارات روسیه است، بر نهادهای تحقیقاتی و اکادمیک که در بخش تحقیق و تولید واکسین کروناویروس کار می‌کنند، حملات سایبری را انجام می‌دهند.

دامینیک راب، وزیر خارجۀ بریتانیا با نشر بیانیه‌ای گفت: "کاملاً غیرقابل قبول است که استخبارات روسیه کسانی را هدف می‌گیرد که با همه‌‌گیری کروناویروس مبارزه می‌کنند...در حالیکه دیگران علایق خودخواهانۀ شان را با سلوک بی‌باکانه دنبال می‌کنند، بریتانیا و متحدان آن سرسختانه تلاش می‌کنند تا واکسینی را پیدا کرده و صحت جهانی را محافظت کنند."

مرکز امنیت سایبری بریتانیا گفته است که هدف این حملات دزدی ملکیت‌های فکری است، نه اینکه مرام آن اخلال تحقیقات باشد. به نقل از بیانیۀ این مرکز، حملات سایبری روسیه بر ضد اهداف حکومتی، دپلوماتیک، کانون‌های فکری، نهادهای صحی و بخش‌های انرژی صورت گرفته است.

سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه این اتهام را رد کرد و گفت که این ادعا "مبهم و جنجال برانگیز" است.

تا هنوز روشن نیست که آیا معلوماتی هم دزدی شده است یا خیر، اما مرکز امنیت سایبری بریتانیا گفته است که گمان نمی‌رود به معلومات سری افراد دستبرد شده باشد.

واشنگتن گروه هکرهای "خرس راحت" را یکی از دو گروه هکرهای مرتبط با حکومت روسیه می‌پندارد که در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا به شبکۀ کمپیوتر کمیتۀ ملی حزب دموکرات ایالات متحده رخنه کرده و ایمیل‌ها را ربوده بود.

بریتانیا، ایالات متحده و کانادا با نشر یک سند ۱۶ صفحه‌ای گفته اند: "در حملات اخیر که تحقیقات و انکشافات واکسین کووید۱۹ را هدف گرفته، این گروه (خرس راحت) بررسی آسیب‌پذیری آدرس‌های انترنتی سازمان‌ها را انجام داده است."

ادارۀ امنیت سایبری وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در ماه اپریل هشدار داده بود که جنایتکاران سایبری و دیگر گروه ها در صدد هدف قرار دادن تحقیقات کووید۱۹ اند. به گفتۀ این نهاد در زمانیکه شمار زیاد کارمندان به دلیل همه‌گیری کروناویروس از خانه کار می‌کنند، زمینه برای حملات هکرها زیاد شده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که در حال حاضر حدود ۱۴۰ واکسین کووید۱۹ در کشورهای مختلف جهان زیر کار است که تعداد انگشت شمار آن به مرحلۀ آزمایش کلینیکی بالای انسان‌ها رسیده است.

ایالات متحده به تازگی گزارش داده است که واکسینی که توسط انستیتیوت ملی صحت امریکا و شرکت مودرنا انکشاف داده شده است، نتایج امیدبخش داده و سبب واکنش سیستم معافیتی شده است.

XS
SM
MD
LG