لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین خواستار تضمین‌های امنیتی از چین شد


وزیر خارجهٔ اوکراین در پی تلاش‌های این کشور برای کسب تضمین‌های امنیتی از اعضای دایمی شورای امنیت ملل متحد، از چین تقاضا کرد به کیف این تضمین‌ها را فراهم کند.

خبرگزاری سینهوا روز شنبه ۳۰ اپریل (۱۰ ثور) به نقل از دیمیترو کولیبا نگاشته است:" اوکراین در حال حاضر در حال بررسی امکان کسب تضمین‌های امنیتی از اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله چین، و دیگر قدرت‌های بزرگ است."

آقای کولیبا در این مصاحبه گفته است: "ما پیشنهاد می‌کنیم که چین یکی از تضمین کنندگان امنیت اوکراین شود. این نشانه احترام و اعتماد ما به جمهوری خلق چین است."

قدرت‌های غربی و اوکراین بارها از چین خواسته‌اند که تهاجم روسیه بر اوکراین را محکوم کند، اما چین تلاش می‌کند تا موضع ظاهراً بی‌طرفانه را حفظ کند.

وزیر خارجهٔ اوکراین از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فبروری تنها دو تماس با وانگ یی، همتای چینی خود داشته است و این در حالی است که وانگ یی ماه گذشته در چین با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ملاقات کرد و تاکید کرد که همکاری بین دو کشور "هیچ محدودیتی" ندارد.

چین در سال ۲۰۱۳ متعهد شد که در صورت اشغال اوکراین یا تهدید به اسلحهٔ هسته‌ای، تضمین‌های امنیتی را به این کشور فراهم خواهد کرد، اما پس از تهاجم روسیه از موضع خود طفره رفت.

سخنگوی وزارت خارجه چین ماه گذشته در پاسخ به سوالی در مورد این تضمین‌ها گفت: "تضمین های امنیتی دارای محدودیت‌های واضحی در محتوا اند و تحت شرایط خاصی به اجرا در می‌آیند."

مقامات چینی اغلب کشورهای غربی و ایالات متحده را به تحریک حملهٔ مسکو بر اوکراین و تشدید درگیری با ارسال تسلیحات به این کشور، متهم کرده اند.

شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین هنوز علناً با ولادمیر زیلینسکی، همتای اوکراینی خود صحبت نکرده است. اما او یک روز پس از تهاجم روسیه به اوکراین با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تماس گرفت.

XS
SM
MD
LG