لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: نمی‌گذاریم روسیه با قطع انرژی اروپا را مرعوب کند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به روز پنجشنبه ۲۸ اپریل (هشتم ثور) گفت که واشنگتن اجازه نخواهد داد روسیه با "باجگیری گاز" بر متحدین اروپایی فشار وارد کند و تعزیرات وضع شده بر مکسو را ضعیف سازد.

او افزود: "ما به آنان اجازه نخواهیم داد با استفاده از نفت و گاز از عواقب پرخاشگری شان گریز کنند."

روسیه که به خاطر تهاجم بر اوکراین با فشار‌های بین المللی مواجه است، روز گذشته جریان گاز را به بلغاریا و پولند قطع کرد. این کشور عضویت اتحادیهٔ اروپا و ناتو را دارند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده به کمیتهٔ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت که روسیه با این اقدام تیشه به ریشهٔ خود می‌زند و از عوایدی که از این منابع به دست میاورد، خود را محروم می‌سازد.

آقای بلینکن همچنان از انتقال گاز مایع امریکا به اروپا خبر داد تا به گفتهٔ وی کمبود انرژی در اروپا را رفع سازد.

در میان کشورهای اروپایی، انتقادات به آلمان افزایش یافته است که این کشور با اتکا بر گاز روسیه،‌ مسکو را جسور ساخته است.

باوجودیکه کشورهای اروپایی اقداماتی را برای کاهش یا حذف اتکای خود به نفت و گاز روسیه انجام داده‌اند، ولی جایگزینی این منابع و آسیب‌های اقتصادی احتمالی در داخل باعث شده است که برخی از رهبران محتاطانه عمل کنند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ماه گذشته اعلام کرد که مشتریان خارجی "غیردوست" باید هزینۀ شرکت دولتی گازپروم را به روبل پرداخت کنند، نه دالر و یورو.

سخنگوی کرملن، دلیل قطع گاز به این کشور ها را نیز عدم پرداخت قیمت گاز با روبل خواند.

اتحادیه اروپا که ۴۰ در صد گاز خود را از روسیه تامین می‌کند، هنوز هم از روسیه گاز وارد می‌کند.

این اتحادیه، با وجود تلاش برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر روسیه، معتقد است که تحریم‌ها نباید مانعی در جهت تداوم جریان انرژی از روسیه به اروپا ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG