لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین: شهر خارکیف را از نظامیان روسی پس گرفتیم


پوستۀ سیار نظامیان اوکراینی در یک جادۀ منتهی به شهر خارکیف
پوستۀ سیار نظامیان اوکراینی در یک جادۀ منتهی به شهر خارکیف

والی شهر خارکیف –دومین شهر بزرگ اوکراین- گفته است که نیروهای اوکراینی پس از جنگ خیابانی با نظامیان روس، ادارۀ این شهر را دوباره در دست گرفته اند.

اولیگ سینگوبوف، والی خارکیف روز یکشنبه ۲۷ فبروری (هشتم حوت) در یک پیام تلگرام نوشته است که خارکیف اکنون در "کنترول کامل" نظامیان اوکراینی قرار دارد و به گفتۀ وی نیروهای روسی در جریان یک عملیات "تصفیوی" عقب رانده شده اند.

در همین حال نبرد شدید میان سربازان روسی و اوکراینی در اطراف شهر کیف، پایتخت اوکراین جریان دارد و مقام‌های اوکراینی گفته اند که نظامیان آن کشور با "گروه‌های خرابکار" روسی که به این شهر رخنه کرده اند، درگیر نبرد اند.

روسیه با آنکه تهاجم تمام عیار نظامی را از "همه جهت‌ها" بر اوکراین به راه انداخته است و اهداف نظامی اوکراین را آماج راکت‌های کروز قرار داده است، به مقام‌ها و نظامیان اوکراینی پیشنهاد داده است که اگر سلاح شان را بر زمین بگذارند، با آنان مذاکره خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مقام‌های اوکراینی را متهم کرده است که "فرصت" مذاکره را هدر می‌دهند. آقای پوتین گفته است که چنین مذاکرات در بلاروس صورت گیرد.

در پاسخ، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفته است که برای "مذاکرات صادقانه" آماده است با جانب روسیه ملاقات کند، اما گفته است که چنین مذاکرات در بلاروس صورت نگیرد، زیرا به گفتۀ وی روسیه از این کشور به صفت سکویی برای انجام حملات بر اوکراین استفاده کرده است.

در همین حال، مقام‌های امریکایی گفته اند که نیروهای متهاجم روسی پس از مقابل شدن با مقاومت شدید در اوکراین "در جریان "۲۴ ساعت گذشته تحرک" خود را از دست داده است و به گفتۀ این مقام‌ها هنوز هم قادر نشده اند تفوق نیروی هوایی را کسب کنند.

افزایش مهاجرت از اوکراین

تهاجم روسیه بر اوکراین در چند روز گذشته موجب سیل مهاجرت شده است و بر اساس آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان تا کنون کم از کم ۳۷۰ هزار نفر از اوکراین مجبور به فرار شده اند که بیشتر آنان به پولند رفته اند. ده‌ها هزار نفر دیگر نیز در صدد فرار از اوکراین به هنگری، رومانیا و مالدوفا استند.

ادارۀ خطوط آهن آلمان گفته است که برای مهاجرین و بیجاشدگان اوکراینی که از پولند به آلمان می‌روند، زمینۀ سفر رایگان را فراهم می‌کند. این اداره گفته است که در حال حاضر شش قطار آهن در مسیر پولند-آلمان حرکت داشته و در صورت ضرورت در فرصت کوتاه شمار قطارها افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان خواستار ایجاد فوری دهلیز انتقال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فراری از جنگ اوکراین شده است.

پاپ روز یک شنبه گفت: "صدای رگبار اسلحه را خاموش کنید...خداوند با کسانی است که در صدد صلح اند، نه کسانیکه به خشونت متوسل می‌شوند."

در حالیکه تهاجم نظامیان روسی بر اوکراین وارد چهارمین روز شده است، رییس جمهور اوکراین از تمام خارجی‌هایی که مایل به دفاع از اوکراین اند، خواسته است تا به سفارت‌خانه‌های این کشور در خارج مراجعه کرده و برای جذب شدن در "لوای بین‌المللی" و کمک به نظامیان اوکراینی در جنگ بر ضد روسیه، ثبت نام کنند.

کمک نظامی به اوکراین

ایالات متحدۀ امریکا افزون بر فراهم آوری ۵۴ میلیون دالر کمک بشردوستانه به اوکراینی‌هایی که در اثر تهاجم روسیه بر اوکراین متضرر شده اند، وعدۀ فراهم آوری ۳۵۰ میلیون دالر کمک اضافی نظامی را به اوکراین داده است.

آلمان گفته است که ۱۰۰۰ راکت ضد تانک و ۵۰۰ راکت زمین به هوا (نوع ستینگر) به اوکراین می‌دهد، تا نیروهای اوکراینی را در برابر تهاجم روسیه بر آن کشور کمک کرده باشد.

فرانسه، بلجیم، جمهوری چک، پرتگال و یونان نیز در زمینۀ فراهم آوری تجهیزات نظامی به اوکراین دست به کار شده اند و ایتالیا بستۀ کمکی ۱۱۰ میلیون یورو را به دولت اوکراین سپرده است.

پس از آنکه روسیه پوشش انترنت را در اوکراین قطع کرد، ایلن مسک، سرمایه دار ترین مرد جهان و مالک شرکت فضایی سپیس‌اکس، به خدمات ماهواره‌ای ستارلینک این شرکت دستور داد که پوشش گستردۀ انترنت را به اوکراین فراهم کند.

پس از شرکت فیسبوک، گوگل نیز در واکنش به تهاجم روسیه بر اوکراین، رسانۀ دولتی روسیه را از کسب درآمد از طریق این شرکت محروم کرد.

با آنکه رییس جمهور روسیه هشدار داده بود که هرگونه مداخلۀ کشورهای خارجی با عملکرد روسیه در اوکراین سبب پیامدهای بی پیشینه خواهد شد، اکثر کشورهای غربی تحریم‌های اقتصادی را بر روسیه وضع کرده اند.

در تازه ترین مورد، کشورهای غربی و جاپان تعهد کرده اند که شماری از بانک‌های روسیه را از سیستم سویفت خارج می‌کنند، اقدامی که ضربۀ شدید و فلج کننده بر تجارت جهانی روسیه وارد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG