لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفت روسیه با تلاش اوکراین برای کسب سریع عضویت ناتو


ولادیمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین از پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) خواسته است که روند پذیرش عضویت کشورش در این پیمان را، به عنوان یگانه راه پایان دادن به جنگ میان اوکراین و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه، سرعت ببخشد.

پس از آنکه تنش‌ها در مناطق مرزی اوکراین و روسیه افزایش یافت، رییس جمهور اوکراین با ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفتگو کرده است.

به دنبال این گفتگوی تلیفونی، آقای زیلنسکی در صفحهٔ تویتر خود نوشت که زمان آن رسیده است که ناتو عضویت اوکراین در این پیمان را بپذیرد.

او گفت که اوکراین آماده است تا اصلاحات دفاعی را که لازمهٔ عضویت در ناتو است، روی دست بگیرد، اما تاکید کرد که آوردن اصلاحات به تنهایی "جلو روسیه را نخواهد گرفت".

رییس جمهور اوکراین می‌گوید که عضویت کشورش در ناتو به جنگ با جدایی‌طلبان پایان خواهد داد، چون این اقدام، "یک پیام آشکار" به روسیه می‌فرستد.

ریاست جمهوری روسیه در واکنش به این اظهارات گفته که عضویت اوکراین در پیمان ناتو، هیچ کمکی به وضعیت جاری نخواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: "ما تردید داریم که این موضوع به اوکراین برای حل مسله داخلی‌اش کمک کند. به نظر ما، این مسله، تنها وضعیت را بدتر خواهد ساخت."

درگیری در مرزهای شرقی اوکراین، در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، اما اخیراً با وجود آتش‌ابس، نگرانی‌ها از شدت گرفتن آن افزایش یافته است.

هفتهٔ گذشته اوکراین گفت که روسیه هزاران نفر از نیروهای نظامی خود را در مناطق مرزی مستقر کرده است.

روسیه گفته است که حضور این نیروها به خاطر تامین امنیت داخلی این کشور است، ولی هشدار داد که هر گونه تلاش برای آغاز درگیری در این منطقه، به نابودی اوکراین منجر خواهد شد.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو به روز سه شنبه، ۶ اپریل (۱۷ حمل) گفت که در تماس تلفونی با رییس جمهور اوکراین "نگرانی جدی خود را در بارهٔ فعالیت‌های نظامی روسیه در اوکراین و اطراف آن و ادامهٔ نقض آتش‌بس" ابراز کرده است.

آقای ستولتنبرگ گفت: "ناتو از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین قویا حمایت می‌کند. ما نسبت به همکاری نزدیکی که داریم، متعهد می‌مانیم."

ایالات متحده امریکا و بریتانیا نیز همبستگی خود را با اوکراین اعلام کرده اند.

XS
SM
MD
LG