لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: در افغانستان و ۱۴ کشور دیگر ۳۰ میلیون کودک از سوی تغذی حاد رنج می‌برند


ملل متحد روز پنجشنبه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) برای کمک با ۳۰ میلیون کودکی که در افغانستان و ۱۴ کشور دیگر از سوی تغذی حاد رنج می‌برند، خواستار معاونت‌های مالی شد.

ادارات ملل متحد گفته اند که جنگ،‌ تغییرات اقلیمی، همه‌گیری کروناویروس و افزایش قیم سبب سوی تغذی حاد در شمار زیادی از کودکان شده است.

این ادارات ملل متحد در یک بیانیهٔ مشترک گفتند که در حال حاضر، بیش از ۳۰ میلیون کودک در ۱۵ کشور جهان به سوی تغذی حاد مبتلا شده اند که از این میان هشت میلیون آن کودکانی اند که به سوی تغذی شدید مرگبار مصاب اند.

این کشورها،‌ افغانستان، بورکینافاسو، چاد، جمهوری دموکراتیک کانگو، ایتوپیا، هیتی، کینیا، مدغاسکر، مالی، نایجر، نایجریا، سومالیا، سودان جنوبی، سودان و یمن اند.

ملل متحد گفته است که افزایش نرخ مواد غذایی کمبود این مواد را افزایش داده، مانع دسترسی به تغذیهٔ ضروری ارزان قیمت شده و سبب بیجا شدن شمار زیادی از افراد در کشورهای مختلف شده است.

ادارات متحده خواهان سرمایه‌گذاری گسترده برای حمایت از تلاش‌ها جهت پاسخگویی به نیازمندی‌های غیر مترقبهٔ این بحران‌های روز افزون شده و گفته است که این کمک‌ها باید پیش از آن خیلی دیر شود، صورت گیرد.

ملل متحد می‌خواهد با فراهم آوری مواد غذایی، آب آشامیدنی و مواد صحی و بهداشتی و سیستم‌های محافظتی اجتماعی، کودکان مبتلا به سوی تغذی را معالجه کرده و موارد این بیماری را در کشورهای جهان کشف و وقایه کند.

کو دانگیو، رییس سازمان غذا و وزراعت ملل متحد گفت: "به نظر می‌رسد که این وضعیت در سال ۲۰۲۳ وخیمتر شود. ما باید اطمینان حاصل کنیم که رژیم‌های غذایی دست‌یاب، قابل دسترسی و ارزان‌ قیمت باشد."

این طرح مشترک ادارات متحد، کودکان زیر سن پنج سال، زنان حامله و شیر‌ده، سایر زنان و مراقبین کودکان زیر سن پنج سال را هدف قرار خواهد داد.

کودکان مبتلا به سوی تغذی حاد، سیستم‌های ایمنی ضعیف داشته و به خطر مرگ ناشی از امراض معمولی کودکی معروض اند. کودکانی که از این بیماری جان سالم بدر می‌برند، در طول زندگی با مشکلات رشد مواجه می‌باشند.

XS
SM
MD
LG