لینک های دسترسی

Breaking News

آمار کودکان مبتلا به سو تغذیه در سه سال اخیر حدود ۳۱ درصد افزایش یافته است


آمار وزارت صحت عامه حکومت طالبان نشان می‌دهد که شمار کودکان مبتلا به سو تغذیه از سال ۲۰۱۹ تا ختم ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۳۱ درصد افزایش یافته است.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت روز یکشنبه ۲۰ مارچ (۲۹ حوت) به صدای امریکا گفت که در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۷۶۴هزار و ۸۰۰ کودک کمتر از سن پنج سال، به سو تغذیه مبتلا بودند که این آمار در ۲۰۲۰ به بیش از ۹۰۶هزار و در سال ۲۰۲۱ به ۹۹۹هزار و ۴۹۸ افزایش یافت.

آقای هژیر افزود که از شروع سال ۲۰۲۲ به اینسو ۵۹هزار و ۸۸۳ کودک زیر سن پنج سال به سوی تغذی حاد و ۱۳۷هزار و ۹۷ کودک به سو تغذی متوسط مبتلا شده اند.

به گفتۀ سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از شروع سال روان میلادی تا اکنون، ۳۲۳ کودک مبتلا به سو تغذیه در این کشور جان باخته اند.

این در حالی است که در جریان همین هفته، دیدبان حقوق بشر از مرگ حدود ۱۳هزار نوزاد به دلیل سو تغذیه و بیماری‌های مرتبط با گرسنگی طی دوونیم ماه گذشته خبر داد.

این سازمان گفته است که ۳.۵ میلیون کودک افغان هم اکنون به حمایت‌های جدی در بخش رفع سو تغذیه نیاز دارند.

سازمان‌های جهانی دلیل بلندرفتن آمار کودکان مبتلا به سو تغذیه را فقر و عدم مصوونیت غذایی خانواده‌ها در افغانستان بیان کرده اند.

ارایه خدمات

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان اعلام کرد که طی هفت ماه گذشته، به بیش از ۳۳۳هزار کودک مصاب به سو تغذیه متوسط خدمات غذایی و صحی را ارایه کرده است.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت گفت که در این مدت بیش از ۲۳۳هزار کودک مبتلا به سو تغذیه حاد نیز تحت پوشش برنامه‌های درمانی و غذایی قرار گرفته اند.

آقای هژیر افزود: "عرضه خدمات به اطفالی که مصاب به سو تغذی استند هم به شکل خارج بستر در ۱۳۰۰ مرکز در سرتاسر افغانستان ارایه می‌شود و خدمات داخل بستر ما حدود ۱۲۰ شفاخانه حوزوی، ولایتی، ولسوالی و شفاخانه‌های مرکزی ما عرضه خدمات برای شان صورت می‌گیرد."

او گفت که وزارت صحت به همکاری سازمان جهانی صحت توانسته است تجهیزات تولید مواد تغذی را خریداری کند که به زودی توسط سازمان ملل متحد فعال خواهد شد.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفت که کمک‌های جامعه جهانی در بخش صحت کافی نیست، چون دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد سالانه ۴۰۰هزار کودک مبتلا به سو تغذیه حاد و برنامه غذایی جهان ۵۰۰هزار کودک مبتلا به سو تغذیه متوسط و حاد را تحت معالجه قرار می‌دهند، در حالی که به گفتۀ آقای هژیر ۳.۲ میلیون کودک هم اکنون در افغانستان به سو تغذیه مبتلا بوده و نیاز به درمان دارند.

XS
SM
MD
LG