لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: ممنوعیت ظالمانه بر حق کار و آموزش زنان و دختران افغان لغو شود


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در دو روز گذشته میزبان نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان بود.
انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در دو روز گذشته میزبان نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان بود.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، گفته است که ممنوعیت "ظالمانه" بر آموزش و کار دختران و زنان در افغانستان باید برداشته شود.

گوتیرش که در دو روز گذشته میزبان نشستی در مورد افغانستان در دوحه، پایتخت قطر بود، در چند پیام پیهم در شبکۀ اجتماعی ایکس، از رویکردهای سختگیرانۀ طالبان در برابر زنان و دختران افغان انتقاد کرده است.

او نگاشته است: "زنان و دختران [افغان] باید قادر باشند که مشارکت کامل و با مفهوم در همه عرصه‌های زندگی داشته باشند – از چوکی‌های صنف درسی گرفته تا میزهای تصمیم‌گیری."

طالبان که در دو و نیم سال گذشته که بر افغانستان حاکم شده اند، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان و دختران افغان وضع کرده و آنان را از رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه، تحصیلات عالی، کار در دفاتر دولتی و غیردولتی به شمول ادارات ملل متحد، رفتن به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی، حمام‌های عمومی و آرایشگاه‌ها منع کرده اند.

منشی عمومی ملل متحد با اشاره به بحران موجود بشری و اقتصادی در افغانستان گفته است که بیش از نصف جمعیت آن کشور در سال روان به کمک نیازمند اند، حالانکه به گفتۀ او "کمتر از سه درصد پول مورد نیاز" برای رسیدگی به افغان‌های نیازمند در دسترس این نهاد قرار گرفته است.

گوتیرش روز دوشنبه در پایان نشست دو روزۀ دوحه در مورد افغانستان که طالبان در آن شرکت نکردند، نیز بر مبدل نشدن افغانستان به پناهگاه امن دهشت افگنان، تشکیل حکومت فراگیر متشکل از همه اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی در آن کشور و احترام به حقوق بشر به ویژه حق آموزش و کار زنان و دختران افغان تاکید کرد.

او در پیام دیگر ایکس از "بهبود امنیت، کاهش فساد و منع کشت کوکنار" در افغانستان زیر سلطۀ طالبان به عنوان پیشرف یاد کرده اما گفته است: "کارهای زیادی باقی است که باید انجام شود."

منشی عمومی ملل متحد گفته است که جامعۀ بین المللی باید فشار وارد کند تا "رسیدگی به نیازمندی‌ها و تامین حقوق همه افغان‌ها در محراق اولویت" حکومت طالبان قرار داده شود.

گروه

XS
SM
MD
LG