لینک های دسترسی

Breaking News

رییس امور بشری ملل متحد برای بحث در مورد ممنوعیت کار زنان به کابل می‌رود


مارتین گریفیتس، رییس اداره کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد
مارتین گریفیتس، رییس اداره کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۹ دسمبر (۸ جدی) به نقل از رامز الاکبروف، رییس دفتر هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان گزارش داده که قرار است مارتین گریفیتس معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشری، در هفته‌های آینده به افغانستان سفر کند.

هفتۀ گذشته پس از ممنوعیت کار زنان در سازمان‌ها و موسسات غیرحکومتی توسط حکومت طالبان، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه در افغانستان اعلام کرد که این امر روند کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را با مشکل مواجه می‌کند.

رامز الاکبروف، رییس دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان به خبرنگاران در نیویورک گفت: "متاسفانه این تصمیم بر برنامه‌های ما تاثیر گذاشته است."

در واکنش به تصمیم طالبان، شماری از سازمان‌های خارجی در افغانستان از تعلیق فعالیت‌های خود خبر داده اند.

آقای الاکبروف همچنان گفته است که کارمندان زن ۳۰ درصد امدادگران در افغانستان را تشکیل می‌دهند و مردان نمی‌توانند جای آنها را پر کنند.

او گفت که نیازهای بشردوستانه نیازمندان در افغانستان بسیار زیاد است و به گفته او، سازمان ملل متحد باید برای ارایه خدمات در افغانستان بماند.

سازمان ملل متحد همچنین گفته است که ۹۰ درصد مردم افغانستان در فقر به سر می‌برند، دو سوم مردم برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و ۲۰ میلیون نفر با گرسنگی شدید روبرو استند.

رییس هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان گفت که با مقام‌های طالبان در مورد ممنوعیت فعالیت کارمندان زن در حال مذاکره است و در این زمینه گفتگوهای سرپرست وزارت صحت حکومت طالبان را سازنده خوانده است.

او افزود که سازمان ملل متحد به تلاش‌هایش برای رفع محدودیت‌ها علیه زنان در افغانستان ادامه خواهد داد.

هفته گذشته، وزارت اقتصاد طالبان در نامه‌ای زنان و دختران را از کار در سازمان‌ها و نهادهای غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرد.

در این مکتوب که دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان آن را امضا کرده، دلیل این تصمیم "عدم رعایت حجاب اسلامی" عنوان شده است.

این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور به همراه داشت. این در حالی است که هفته گذشته یوناما گفته بود که رامز الاکبروف، معاون نماینده سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان با محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد حکومت طالبان، در مورد ممنوعیت کار زنان گفتگو کرده است.

آقای الاکبروف در دیدار با این مقام طالبان خواستار رفع ممنوعیت کار زنان شده بود.

XS
SM
MD
LG