لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: طالبان دستور ممنوعیت کار زنان در موسسات غیردولتی را لغو کنند


رامز الاکبروف، سرپرست دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستا
رامز الاکبروف، سرپرست دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستا

رامز الاکبروف، سرپرست دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با دین‌ محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد حکومت طالبان، در مورد ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی گفتگو کرده است.

یوناما روز دوشنبه ۲۶ دسامبر (پنجم جدی) در پیامی در تویتر گفته است که آقای الاکبروف در دیدار با سرپرست وزارت اقتصاد طالبان از وی خواسته است که تصمیم ممنوعیت کار زنان در سازمان‌ها و موسسات غیرحکومتی را لغو کند.

یوناما گفته است: "میلیون‌ها افغان نیازمند کمک‌های بشردوستانه اند و رفع موانع در این زمینه مهم است."

وزارت اقتصاد حکومت طالبان تاکنون در خصوص این دیدار چیزی نگفته است.

وزارت اقتصاد حکومت طالبان دو روز پیش در مکتوبی زنان و دختران را از کار در سازمان‌ها و موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرد.

در این مکتوب که دین‌ محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد حکومت طالبان امضا کرده، دلیل این تصمیم "عدم رعایت حجاب اسلامی" عنوان شده است.

پس از ممنوعیت کار زنان در سازمان‌ها و موسسات غیرحکومتی خارجی و داخلی از سوی وزارت اقتصاد حکومت طالبان، شماری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به مشکلات احتمالی در روند کمک‌رسانی در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، با ابراز نگرانی گفت که این اقدام جدید طالبان روند کمک‌های بشردوستانه را به میلیون‌ها نفر در افغانستان با مشکل مواجه خواهد کرد.

جورج لایا آدجی، مسوول منطقه‌ای صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد، نیز روز یکشنبه ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) گفت که ممنوعیت کار زنان افغان به بخش‌های ارایه خدمات صحی برای کودکان، تغذیه و آموزش آنان عواقب جدی خواهد داشت.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان (OCHA) قبلاً، این تصمیم جدید طالبان را محکوم کرده و گفته بود که این فیصله ناقض حقوق بنیادی زنان و نقض آشکار حقوق بشر است.

اوچا گفته که قرار است مقامات سازمان ملل با رهبران طالبان در این زمینه گفتگو کنند.

پس از ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی در افغانستان توسط طالبان، سه نهاد امدادرسان فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کردند.

XS
SM
MD
LG