لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۵۸ میلیون نفر در جهان از محلات اصلی شان بیجاشده اند - ملل متحد


سازمان ملل متحد گزارش داده است که بیش از ۴۱ میلیون نفر در جهان در اثر جنگ، خشونت و نقض حقوق بشری شان و حدود ۱۷ میلیون نفر دیگر نیز به دلیل آفات طبیعی و رویدادهای مرتبط با تغییرات اقلیمی از محلات اصلی شان بیجا شده اند.

شمار بیجاشدگان داخلی در افغانستان، هم به دلیل جنگ و ناامنی و هم به خاطر خشک‌سالی و دیگر آفات طبیعی، همواره رو به افزایش بوده است.

بر اساس آمار مرکز نظارت بر بیجاشدگان داخلی، تنها در نیمۀ نخست سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۱۳ هزار نفر در اثر جنگ و ناامنی و ۱۰۶ هزار نفر دیگر به دلیل مشکلات و آفات طبیعی در افغانستان بیجا شده اند.

ملل متحد یک هیات عالیرتبۀ هشت عضوی را برای رسیدگی به بیجاشدگان داخلی در جهان و یافتن راه حل دراز مدت برای آنان ایجاد کرده است. اعضای این هیات از مناطق مختلف جهان و شماری از کشورهای درگیر با مشکل بزرگ بیجاشدگان داخلی هستند.

فدریکا موگیرینی، رییس هیات تازه تشکیل شدۀ ملل متحد گفت: "بیجاشدگان داخلی به فراموشی سپرده شده اند، حالانکه مشکل آنان یکی از بزرگترین بحران‌های بشری عصر حاضر است...نخست از همه به جلوگیری از بیجاشدن داخلی تمرکز خواهیم کرد."

ملل متحد گزارش داده است که بیجاشدگان داخلی به دلیل نداشتن دسترسی ناکافی به امکانات محافظتی، آسیب پذیرتر از کسانی اند که به بیرون از کشورهای شان مهاجر می‌شوند.

خانم موگیرینی گفت که به این هیات وظیفه داده شده است تا به سه عامل عمدۀ بیجاشدن داخلی؛ تغییر اقلیم، کاهش خطر آفات و معاملات صلح تمرکز کنند.

منشی عمومی ملل متحد به این هیات یک سال وقت داده است تا یک طرح "واقعبینانه، پایدار و دوامدار" را ارایه کند.

XS
SM
MD
LG