لینک های دسترسی

Breaking News

شهروندان افغانستان؛ 'بزرگترین جمعیت پناهجو در اروپا'


در آستانۀ برگزاری نخستین نشست جهانی پناهجویان، ادارۀ مهاجرت سازمان ملل متحد خواستار تشدید حمایت از بیجاشدگان و پناهجویان افغانستان شده است.

بابر بلوچ، سخنگوی این اداره در یک کنفرانس خبری در جنیوا گفت که شهروندان افغانستان در حال حاضر بزرگترین جمعیت پناهجویان را در اروپا تشکیل می‌دهند که به دلیل وخامت اوضاع امنیتی در کشورشان، راهی اروپا شده اند.

براساس اطلاعات ادارۀ مهاجرت سازمان ملل متحد، در مجموع حدود ۴.۶ میلیون شهروند افغانستان از خانه‌های خود بیجا شده اند. این آمار شامل ۲.۷ میلیون مهاجر رسمی در بیرون از افغانستان و نیز حدود دو میلیون بیجاشدۀ داخلی می‌شود.

آقای بلوچ گفته است که دولت افغانستان برای ارایه خدمات لازم به بیجاشدگان داخلی و نیز کشورهای میزبان برای رسیدگی به وضعیت این پناهجویان، به حمایت های بیشتر بین‌المللی نیاز دارند.

او گفت: "براساس آمار رسمی، حدود ۴۸ هزار مهاجر افغان و کودکان بدون اسناد در مکاتب ایران درس می‌خوانند... در پاکستان، دولت و یو ان اچ سی آر در تلاش تقویت حمایت از مهاجران اند... در داخل افغانستان برنامه‌های حمایت از عودت کنندگان و بیجاشدگان داخلی جریان دارد... اما این به تنهایی انجام شدنی نیست و نیازمند تلاش‌های بیشتر از جانب جامعه بین‌المللی است."

براساس آماری که آقای بلوچ ارایه کرد، اکثریت مهاجران و بیجاشدگان افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند. از جمع مهاجرانی که در ایران و پاکستان زندگی می‌کنند، سه چهارم آن زیر سن ۲۵ سال دارند.

آقای بلوچ گفت: "این مهاجران جوان، آیندۀ افغانستان را تشکیل می‌دهند و نقش شان برای شکل دهی کشورشان حیاتی است – اما برای آنکه بتوانند چنین نقشی را بازی کنند، نیاز به حمایت دارند."

XS
SM
MD
LG