لینک های دسترسی

Breaking News

کشورهای کمک‌کننده ۲.۴۴ میلیارد دالر برای افغانستان تعهد کردند


کشورهای کمک‌کننده در یک کنفرانس بین‌المللی مجازی، که به میزبانی ملل متحد و قطر به منظور جمع آوری کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان برگزار شده بود، به دلیل دلسردی از عملکرد طالبان، تنها ۲.۴ میلیارد دالر برای سال ۲۰۲۲ تعهد کردند.

انتونيو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد در آغاز کنفرانس از کشورهای کمک‌کننده خواست تا بدون قید و شرط به نه میلیون افغانی که با قحطی روبرو اند مساعدت کنند. او هشدار داد که بدون ارایۀ خدمات فوری، افغانستان با بحران قحطی و سوتغذیه مواجه شده و مردم از قبل در بخش های افغانستان اعضای بدن و حتا کودکان شان را برای تغذیۀ اعضای خانوادۀ شان می فروشند.

سازمان ملل متحد از کشورهای کمک کننده درخواست کمک ۴.۴ میلیارد دالری را برای افغانستان کرده بود که بزرگترین عملیات کمک‌رسانی به یک کشور در تاریخ این سازمان خوانده شده اما به دلیل آن‌چه دلسردی از عملکرد طالبان به ویژه در مورد بستن مکاتب دخترانه خوانده شد، این نشست توانست تنها حدود نیمی از پول درخواستی را جمع آوری کند.

منشی عمومی سازمان ملل متحد در سخنان خود از طالبان برای بستن مکاتب دخترانه به‌شدت انتقاد کرد، اما گفت که کشورهای کمک‌کننده نباید مردم افغانستان را در این شرایط رها کنند.

اوگفت: "حدود ۹۵ درصد مردم غذای کافی ندارند. نه میلیون نفر در معرض خطر قحطی هستند. یونیسف تخمین می زند که بدون اقدام فوری، یک میلیون کودک دچار سوء تغذیه حاد در آستانه مرگ هستند."

در این کنفرانس نمایندگان ۴۱ کشور و سازمان بین‌المللی حضور داشتند.

بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده متعهد به کمک مالی شدند، اما همراه با ترکیه و دیگران نگرانی خود را در مورد محدودیت های فزاینده توسط طالبان ابراز کردند.

لیندا تامس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در ملل متحد، با وعده ۲۰۴ میلیون دالری گفت: "این کمک های بشردوستانه، مانند همه کمک های ایالات متحده، مستقیماً به سازمان های غیر دولتی و سازمان ملل خواهد رسید. طالبان کمک‌های مالی بشردوستانه ما را کنترول نخواهد کرد."

وزارت خارجه بریتانیا پیش از برگزاری نشست، کمک ۳۷۴ میلیون دالری را برای فراهم آوری مواد غذایی حیاتی و سایر معاونت‌ها با افغانستان تعهد کرد.

آلمان ۲۰۰ میلیون یورو (۲۲۱ میلیون دالری) و اتحادیه اروپا ۱۱۳ میلیون یورو (۱۲۸ میلیون دالر) کمک را به افغانستان تعهد کرد.

قطر در این نشست فقط ۲۵ میلیون دالر کمک را اعلام کرد. پاکستان، ولی، هیچ تعهد نقدی کمک را اعلام نکرد اما وزیر خارجه این کشور گفت که پاکستان در خط مقدم عملیات کمک‌رسانی به افغانستان قرار دارد.

ملل متحد گفته است که این کمک‌ها جهت فراهم کردن غذا، سرپناه، مراقبت‌های صحی و سایر وسایل ضروری از طریق ادارات ملل متحد در افغانستان مصرف خواهد شد و طالبان به آن دسترسی نخواهند داشت.

گروه طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ پس از حدود ۲۰ سال جنگ، بر افغانستان مسلط شد و در پی آن با قطع کمک‌های خارجی به افغانستان و انجماد حدود ده میلیارد دالر دارایی افغانستان در بانک‌های خارجی، به ویژه ایالات متحده، بحران شدید اقتصادی دامنگیر این کشور شد.

قبل از به قدرت رسیدن طالبان کمک‌های غرب ۷۵ درصد از بودجه دولت افغانستان را تامین می‌کرد.

XS
SM
MD
LG