لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد برای کمک به‌ افغان‌ها خواستار ۴.۴ میلیارد دالر شد


با وجود نگرانی‌های روز افزون در مورد حکمرانی طالبان، سازمان ملل روز پنجشنبه ۳۱ مارچ (۱۱حمل) با برگزاری نشست مجازی بین‌المللی از کشورهای اهداکننده خواهان ۴.۴ میلیارد دالر معاونت برای مردم افغانستان شد.

این مقدار پول، هنگفت‌ترین مبلغی است که ملل متحد تا اکنون برای یک کشور تقاضا می‌کند. سخنگوی ملل متحد گفته است که تا اکنون ۱۳ درصد این تقاضا بر آورده شده است.

انتونيو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد که در این نشست مجازی بین المللی اهدا کنندگان برای افغانستان صحبت می کرد گفت که باوجود تلاش های جمعی، وضعیت "وخیم بشردوستانه در افغانستان، طی ماه های گذشته به گونۀ نگران کننده ای، بدتر" شده است.

آقای گوتیرش هشدار داد که بدون ارایۀ خدمات فوری، افغانستان با بحران قحطی و سوتغذیه مواجه شده و مردم از قبل در بخش های افغانستان اعضای بدن و حتا کودکان شان را برای تغذیۀ اعضای خانوادۀ شان می فروشند.

منشی عمومی سازمان ملل متحد از جامعۀ بین المللی خواست تا باید راه های را دریابند که مردم افغانستان را از تاثیرات ناشی از تصمیم قطع حمایت های انکشافی و مسدود کردن نزدیک به نُه میلیارد دالر از دارایی های افغانستان در خارج از این کشور در امان نگهدارد.

ملل متحد گفته است که این کمک‌ها جهت فراهم کردن غذا، سرپناه، مراقبت‌های صحی و سایر وسایل ضروری از طریق ادارات ملل متحد در افغانستان مصرف خواهد شد و طالبان به آن دسترسی نخواهند داشت.

ملل متحد وضعیت افغانستان را یکی از بدترین بحران‌های بشری در جهان خواند و گفت که ۲۴ میلیون افغان – ۶۰ درصد جمعیت این کشور- نیازمند کمک‎‌های بشردوستانه اند.

ملل متحد گفته است که با مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان و خروج کامل قوای بین المللی از آن کشور که قطع کمک‌های جامعهٔ بین المللی را به دنبال داشت، فراهم آوری این کمک‌ها برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان ضروری است.

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه و هماهنگ کنندهٔ امداد اضطراری که از چند روز به اینسو در کابل به سر می‌برد، گفته است که زندگی ده‌ها میلیون نفر "به یک نخ آویزان است".

آقای گریفیتس که با مقام‌های طالبان تعامل و گفتگو داشته است، گفته است که تقاضای کمک‌های بشری به طور محتاطانه محاسبه و به گونه‌ای طرح ریزی شده است که این کمک‌ها، نه به مقام‌ها، بلکه به گونۀ مستقیم برای مردم نیازمند توزیع شود.

ملل متحد گفته است که در حدود ۲۳ میلیون شهروند افغانستان گرسنگی حاد را تجربه می‌کنند و ۹۵ در صد مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. این نهاد همچنین گفته است که ۱۰ میلیون کودک افغان برای زنده ماندن به کمک‌های فوری نیاز دارند.

ملل متحد این نشست مجازی را از ژنیو در حالی آغاز کرد که کشورهای جهان از تصمیم طالبان مبنی بر مسدود نگهداشتن مکاتب دختران در افغانستان نگران اند.

قطر یکی از میزبانان این کنفرانس و تسهیل کنند امور سیاسی و بشردوستانه در افغانستان می‌گوید که این تصمیم طالبان را محکوم کرده و امیدواراند که طالبان به زودی در مورد تجدید نظر کنند.

ماجد محمد الانصاری، معاون وزیر خارجهٔ قطر روز پنجشنبه گفت:"ما تاکید کرده‌ایم که این تصمیم بر حقوق بشری مردم افغانستان و اقتصاد افغانستان تاثیر خواهد داشت. ما با تاکید بر اهمیت گفتگو به حکومت طالبان واضح ساخته‌ایم که این غیر قابل قبول است و باید در اسرع وقت حل و فصل شود".

مقامات سازمان ملل از کشورهای کمک کننده می‌خواهد که اختلافات سیاسی خود با طالبان را یک سو بگذارند و می‌گوید که هدف اصلی این کنفرانس نجات جان افغان‌ها و امیدوار کردن آنان به آینده است.

XS
SM
MD
LG