لینک های دسترسی

Breaking News

بچلیت: پالیسی‌های ضد تروریزم چین باید مطابق به معیار‌های بین المللی حقوق بشر باشد


میشل بچلیت، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد که برای سفر به چین با انتقاد گروه‌های حقوق بشری و کشورهای غربی مواجه شده، می‌گوید که از بیجینگ خواسته است تا پالیسی‌های مبارزه با تروریزم خود را بر اساس معیار های بین المللی حقوق بشر بازنگری کند.

خانم بچلیت در ختم سفر شش روزه‌اش به چین که روز شنبه ۲۸ می (هفتم جوزا) به پایان رسید، گفت که هدف سفرش تحقیق در مورد پالیسی‌های حقوق بشری چین نبوده بلکه فرصتی برای تعامل با دولت چین بود.

این نخستین سفر یک کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد پس از سال ۲۰۰۵ به چین بود.

کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد در جریان این سفر از شین‌ژیانگ نیز دیدن کرد؛ جایی‌که بر اساس گزارش ادارهٔ حقوق بشر ملل متحد، اویغورهای عمدتاً مسلمان به گونهٔ غیر قانونی بازداشت شده، مورد بدرفتاری قرار گرفته و در کمپ های کار اجباری به کار گماشته می‌شوند.

خانم بچلیت روز شنبه در یک کنفرانس خبری مجازی گفت: "من سوالات و نگرانی‌هایی را در مورد اعمال اقدامات مبارزه با تروریزم و افراط زدایی ... و به‌ویژه تأثیر آن بر حقوق اویغورها و دیگر اقلیت‌های عمدتاً مسلمان، مطرح کرده‌ام."

فعالان حقوق بشر مدعی اند که شین ژیانگ شبکۀ گسترده‌ای از بازداشتگاه‌های غیرقانونی کار اجباری را دارد که کم از کم یک میلیون نفر را زندانی کرده است؛ مقام‌های چینی این کمپ‌ها را "مراکز آموزش حرفه‌ای" خوانده اند که به گفتۀ آنان هدف آن مقابله با افراط‌گرایی و گرایش‌های جدایی‌طلبانه است.

دسترسی خانم بچلیت هنگام سفر به شین‌ژیانگ محدود بود و از مردم به دلیل جلوگیری از انتشار کروناویروس دور نگهداشته شده بود و به هیچ خبرنگار خارجی اجازه داده نشده بود.

گروه‌های حقوق بشری و کشورهای غربی نگران اند که چین از سفر او به عنوان تایید پالیسی‌های حقوق بشری خود استفاده نکند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت که "موافقت با یک سفر در این شرایط اشتباه است."

چین در ابتدا وجود هرگونه بازداشت‌گاه در شین‌ژیانگ را رد می‌کرد، اما در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که برای مهار آنچه که چین آنرا تروریزم، جدایی‌طلبی و افرادگرایی مذهبی در منطقه می‌داند، "مراکز آموزش حرفه‌ای" لازم را ایجاد کرده است.

خانم بچلیت گفت که درباره فقدان نظارت قضایی مستقل بر عملکرد این مراکز و اتهامات مربوط به استفاده از زور، بدرفتاری و محدودیت‌های شدید فعالیت‌های مذهبی با دولت چین صحبت کرده است.

کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد همچنین در جریان کنفرانس خبری بازداشت فعالان، وکلا و خبرنگاران در هانگ‌کانگ را "عمیقا نگران کننده" توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG